B. Former (skrevet med små bogstaver)
B.1. Former på sætningsniveau
B.1.1. Sætningsformer
s | sætning | |
hs | hovedsætning | - tempus fugit (tiden iler)
- amor omnia vincit (kærligheden besejrer alt) - alea iacta est (terningen er kastet) - docendo discimus (ved at undervise lærer man selv) - errare humanum est (det er menneskeligt at fejle) - ave, Maria! (Vær hilset, Maria) - carpe diem ( brug dagen) - hic iacet civis bonus (her hviler en god borger) - non scholae sed vitae discimus (vi lærer ikke for skolen, men for livet) |
bs | bisætning | - vir qui carmina scribit (en mand, som skriver digte)
- scripta veterum legimus, ut ex eis discamus (vi læser de gamles skrifter for at lære af dem) - cum tacent, clamant (når de tier, samtykker de) - causam investigato, si poteris (find motivet, hvis du kan) - non oportet vivere ut edas (man bør ikke leve for at spise) |
is | infinitivsætning | - praeterea censeo Carthaginem esse delendam
(forøvrigt foreslår jeg, at Carthago bør ødelægges) - credo te hoc intellegere (jeg tror, at du kan forstå det) - scio te hoc dixisse (jeg ved, at du har sagt det) |
ps | participialsætning | - Deo annuente (om Gud vil; egtl. idet Gud nikker ja)
- hoc facto... (efter at dette var gjort,..) - Pythagoras Tarquinio Superbo regnante in Italiam venit (Pythagoras kom til Italien, mens Tarquinius var konge) |
sup | sætning uden prædikat | - cui bono (til gavn for hvem?)
- ars longa, ... (kunsten er lang, ...) - ... vita brevis (... men livet er kort) - qualis dominus, ... - ...talis et servus (som herren sådan også slaven) |