GrammarSoft ApS |
|
||||
|
Uddybende kommentarer 2 Nemme objekter og ét-ords-verbaler
1. Denne øvelse er tilrettelagt med først og fremmest nemme 1-ords-led. Alle sætningsled kan imidlertid bestå af grupper af ord (jf. øvelse 5), og mange ledfunktioner kan udfyldes af ledsætninger (jf. øvelse 8). Disse grupper og ledsætninger kan så igen indeholde andre grupper og ledsætninger, osv. Således er der plads til hele to subjekter i Børnene, der kedede sig, gravede i lagkagen: Først er der gruppe-subjektet børnene, der kedede sig, der så selv indeholder en relativsætning (der kedede sig) med subjektet der. 2. I nogle sprog (spansk, portugisisk, italiensk) bliver efterstillede objektpronominer samskrevet med verbet eller får bindestreg. Her er det nødvendigt at splitte ordene ad for at lave en syntaktisk træanalyse, men det kan være på plads med en diskussion om forskellen mellem morfologiske og syntaktiske enheder. dansk: a) ûl▲ b) ûl c) lû▲? d) ûl▲. e) ûl.f) l▲! g) lû? h) ûl▲. i) l! j) ▲lû! engelsk: a) ûl▲. b) ûl▲? c) ûl. d) ûl▲. e) l▲! f) ûl? g) l! h) ûl▲. i) ▲lû. j) ûl▲. engelsk: a) ûl▲. b) ûl. c) lû▲? d) l! e) ▲lû? f) ûl▲. g) l▲! h) lû▲? i) ûl▲. j) ▲lû. fransk: a) ûl. b) ûl▲(>«). c) ûl? d) ûl▲(>«). e) l▲(>«)! f) ûl▲(>«)? g) l! h) ûl▲(>«). i) ûne l▲. j) û▲l. |