Projektbeskrivelse
Efteruddannelse af
seminariets sproglærere (VISL-SEM)
1.
Formålet
Formålet med projektet er at
udvikle et målrettet efteruddannelsestilbud for sproglærere
ved de 18 danske lærerseminarier inden for området:
computerstøttet undervisning i grammatik i folkeskolens
sprogfag samt ’dansk som andetsprog’ baseret på en
sproguafhængig algoritme (’constraint grammar’),
således som dette er implementeret i VISL (se bilag
4).Hensigten er at kvalificere seminarielærerne til at anvende
nyudviklede IT-redskaber i deres sprogundervisning.
VISL tilbyder et ensartet system til
analyse af de sprog, der undervises i på seminarierne. Herved
tilgodeses behovet for kontinuitet i sprogundervisningen. Samtidig
støttes det tværsproglige aspekt – til gavn først
og fremmest for seminarielærere, men også for studerende
og i sidste ende eleverne i landets folkeskoler.
2.
Samarbejdspartnere
Samarbejdspartnere er a) Institut for
Sprog- og Kommunikation, Syddansk Universitet (VISL), b) Holbæk
Seminarium c) Odense Seminarium CVU Fyn og d) Århus Dag- og
Aftenseminarium.
På
nuværende tidspunkt har vi tilsagn om deltagelse fra følgende:
fra VISL-gruppen – Eckhard Bick, John Dienhart og Anette
Wulff, fra Holbæk Seminarium – Tine Tang Lystbæk
(Seminariernes Engelsklærerforening), fra Odense Seminarium
– Keld Vorup Sørensen (rektor) og Jesper Zimmer Hansen
(dansk), fra Århus Dag- og Aftenseminarium – Hanne
Kjærgaard (engelsk).
3.
Følgegruppe
Der
oprettes en følgegruppe bestående af repræsentanter
fra samtlige samarbejdspartnere og ELU.
4.
Begrundelse
Med den nye læreruddannelse,
der blev indført i 1997, blev der i bekendtgørelsen (§
8) indført en formel bestemmelse om, at brugen af IT skal
integreres i alle læreruddannelsens fag – herunder altså
også sprogfagene. Samtidig har udviklingen inden for
læreruddannelsesområdet siden 1997 vist, at
institutionerne i stigende omfang har problemer med, at de
studerendes kundskaber og færdigheder i grammatik ligger på
et niveau, der er vanskeligt for underviseren at afhjælpe i et
tidsmæssigt reduceret liniefag. Deltagelse i projektet skulle
gerne give seminarielærerne yderligere grammatisk kompetence
samt lejlighed til at stifte bekendtskab med et IT-baseret system,
der øger muligheden for selvstudium og dermed formindsker
tidspresset i deres undervisning. En af systemets forcer er
muligheden for differentiering på alle niveauer, således
at den enkelte bruger kan arbejde på sit eget niveau og i sit
eget tempo.
Seminarielærerne kan, efter
deltagelse i projektet, inddrage de studieværktøjer, der
er udviklet af VISL, i deres undervisning på flere måder:
a) som værktøj for individuelle studerende og grupper
(’self-paced learning’) i deres personlige studieproces,
b) som undervisningsværktøj på
linjefagsholdene og c) som et fuldt udviklet ’system’,
som de studerende udarbejder pædagogiske og fagdidaktiske
strategier i forhold til.
En ’flaskehals’ i denne
udviklingsproces er imidlertid seminarielærernes kompetence på
området. Deres grammatiske og sprogdidaktiske viden er udviklet
mere ’traditionelt’, og de færreste har erfaring
med IT-muligheder inden for sprogundervisning. Der er derfor behov
for, at seminarielærernes kompetencer udvikles og styrkes med
henblik på at overvinde ’barrierer’ i forhold til
den pædagogiske nyttiggørelse af et IT-system som VISL.
5.
Tidsramme
Projektet tænkes gennemført
over to år, med start 1. januar 2004. Den foreløbige
tidsplan ser således ud:
Udvikling af
kursusmaterialer og tilrettelæggelse af kompetenceudviklende
efteruddannelsesforløb for sproglærere ved alle landets
seminarier – samt etablering af kursusnetværk i
sproggrupper på landsplan (6 mdr: januar - juni).
Her mødes alle partnere i Odense 2 gange (januar 2004 og
april 2004).
Afholdelse af kurser for de
seminarielærere, der har tilmeldt sig projektet, hvor de
anvender de under A. nyudviklede materialer
(18 mdr):
Fælles introduktion til
VISL-systemet og til det udviklede kursusmateriale (Odense) (1 dag:
august 2004)
Afsøgning af
områdets/programmernes muligheder og begrænsninger samt
opgradering af egne færdigheder på brugerniveau
Projektdag,
hvor kursusdeltagerne formulerer eget undervisningsprojekt,
evt. i grupper (evt. Århus) (1 dag: oktober/november 2004)
Fortsat arbejde med systemet og
kursusmaterialet, samt deltager-projektudarbejdelse
Midtvejsseminar med udveksling af
erfaringer (evt. Holbæk) (1 dag: januar/februar 2005)
Deltagerne færdiggør
deres undervisningsprojekt og afprøver det om muligt i egen
undervisning
Afsluttende konference med
projektpræsentation og kursusevaluering mv. (Odense) (1 dag:
november 2005)
Opsamling, udarbejdelse af
afsluttende rapport/evaluering og aflægning af regnskab
(december 2005)
Undervejs hot-line support
fra VISL og evt. mulighed for at udvikle nye features, som måtte
være særligt relevante for seminarielærernes
efteruddannelse.
6. Mulige emner til deltagerprojekter
Generelt
skal emnerne dække såvel faglige som didaktiske vinkler
på inddragelsen af IT/VISL i seminarielærernes
undervisning. Her følger nogle mulige emner, som
seminarielærerne kan vælge som projektemne:
Sprogspecifikt
undervisningsforløb for studerende i fremmedsprog/dansk som
andetsprog med henblik på at sikre ensartet basis hos de
studerende. Dette involverer naturligt overvejelser om progression
og differentiering.
Udarbejdelse
af plan for inddragelse af VISL i linjefag over hele forløbet
og i forskellige sammenhænge – progression er et
væsentligt emne her.
Udarbejdelse
af plan for inddragelse af VISL som differentieringsværktøj
i forhold til de studerende – førende til kvalificeret
selvstudium.
Udarbejdelse
af en sprogspecifik plan for, hvilke områder der med VISL kan
lægges ud til selvstudium –
rationalisering/effektivisering/frigørelse af tid til andre
væsentlige aspekter.
Hvordan
kan VISL og elevsprogsanalyser samarbejde?
Udarbejdelse
af undervisningsforløb, som sigter mod – via det
eksemplariske princip – at inspirere de studerende og sætte
dem i stand til på didaktisk velfunderede måder at
inddrage IT/VISL i deres egen praksis.
7.
Fremtidsperspektiv
Projektet vil forhåbentligt
have en langvarig og omfattende spredningseffekt, idet de
seminarielærere, der har deltaget i projektet, vil erhverve
ekspertise i anvendelse af et sprogligt IT-værktøj, der
er gratis tilgængeligt, og som løbende bliver opdateret
og videreudviklet.
Det relativt lille antal seminarier i
Danmark giver god basis for netværkssamarbejde mellem
sproglærere i alle dele af landet. Gennem deltagelse i
projektet vil de ikke bare kunne udveksle ideer og erfaringer, men
også få umiddelbar inspiration fra de enkelte
deltagerprojekter, som vil blive udviklet under
efteruddannelsesforløbet.
|