GrammarSoft ApS

-> Grammy exercises 7  Visual Interactive Syntax Learning  
 
 



7




Øvelser - Niveau 7: Verbalgruppen

 

g (vp)

l

verbalsyntagme
verbalgruppe

Det ville have været dejligt med en kold guiness.
Huset er (blevet) solgt til anden side.
Den lille pige kom løbende med sin kanin. 

V*,Vm,Vh

µ eller «

hovedverbum

Jeppe plejer (1) at drikke (2) en del vin.
Ingen har endnu set barnet. 

Vaux

¡ eller <>

auksiliarverbum 
hjælpeverbum

Ingen har endnu set barnet.
Marsvinene er (1) blevet(2) fodret allerede.

Vpart

¤ eller <>

verbalpartikel

udsagnsordstilføjelse

Du kan ikke trække momsen fra.
Sommervejret bliver nok ikke ved.

INFM

Ü eller <>

infinitivsmærke

navneformsmærke

Højt at flyve (1) er dybt at falde (2).

 

Meningen med denne øvelse er i første omgang kun at identificere verbalgruppen l (husk, at den kan være diskontinuerlig!) og dens kerne, hovedverbet, som så får funktionen «, mens alle andre ord i gruppen (både hjælpeverber, partikler og infinitivmærket) må nøjes med et dependentsymbol <>.

 

Vil du undgå diskontinuerlige led, kan du vælge at opløse verbalgruppen i dens enkeltdele og give den en "flad" analyse på sætningsniveau. Her er det så til gengæld oplagt at skelne mellem forskellige verbale funktioner. Hvad der ellers ville være kernen i verbalgruppen, bliver hovedverbum (µ), og dependenterne bliver til ¡ (hjælpeverber):

 

               Marsvinene      er       allerede        blevet          fodret

                   û                 ¡           Ú           ¡                µ

 

De mere sprogspecifikke verbal-dependenter Ü (infinitivmærke eller verbalkonjunktional)  og evt. ¤ (verbalpartikel) diskuteres nærmere i kommentarerne 7 og 9.

 

a) Grammy har spist hele kagen.

b) Vil du hjælpe mig med lektierne?

c) Andrea kunne ikke have ramt et bedre tidspunkt.

d) Idébrevkassen vil blive tømt hver aften.

e) Ingen har endnu set den afskyelige snemand.

f) Hvorfor kunne du ikke komme?

g) Moster har ingen festsang lavet denne gang.

h) Ham tør du ikke invitere!

i) Det problem burde vi have forudset.

j) Har du før spist græstærte eller fiskefrikadeller?

 

a) Daddy has repaired my bicycle.

b) Monica has been invited by the president.

c) Where did you put the chocolate?

d) Please don't tell her our secret!

e) What would you like for dinner?

f) It could have been much worse.

g) Everybody was singing and dancing in the rain.

h) We can and will help you.

i) Never before has anything like that happened here.

j) Have you been to the US or Canada?

 

a) Alle Gäste sind gekommen.

b) Michael kann nicht einschlafen.

c) Möchtest du mit mir tanzen?

d) Es hätte schlimmer kommen können.

e) Was sollen wir spielen?

f) Zwei Gefangene waren über die Mauer geflüchtet.

g) Grammy wird grosse Bäume fällen.

h) Die Grosseltern würden es bestimmt erlauben.

i) Habt ihr schon gegessen?

j) Die Berliner Mauer ist abgerissen worden.

 

a) Maintenant on peut voir des castors au Danemark.

b) Qu'avez-vous fait hier?

c) Je voudrais réserver une chambre pour quatre nuits à l'auberge de jeunesse.

d) Le vendredi, Giselle doit se lever tôt.

e) Nous ne sommes pas descendu à la bonne station.

f) Grammy a toujours voulu se baigner dans un lac danois.

g) Vous allez voir de jolis hippopotames en Afrique.

h) Pierre va voir son amie, et il vient de lui acheter un bouquet de roses.

i) Nous avons dû tout reconstruire.

j) Madeleine a commencé à travailler dans une boulangerie.


 


In order to continue using the Java applets, see troubleshooting tips and Download Java.
On Windows use Internet Explorer 11. macOS no longer supports Java applets.
The Chrome extension CheerpJ Applet Runner may work for some use-cases.


Copyright 1996-2024 | Report a Problem / Contact Us | Printable Version