8. Ledsætninger: Om kommaregler og
sætninger i sætninger
To dage senere var Ronjas sommerferie slut, og hun skulle i skole igen.
"Men det gør jo ikke noget," sagde hun til Grammy og Michael. "Vi
kan være sammen alligevel. I kommer bare med, og så kan vi
lege i pauserne. Vi har mange pauser, og lærerne kommer altid for
sent til klasseværelset."
Der var lang vej til skolen, og Ronja trak sin cykel, for at dyrene
kunne følge med. På landjorden var de jo ikke særlig
hurtige. I skolen viste det sig, at flodføllet ikke kunne komme
igennem døren til klasseværelset. Så Grammy skulle stå
udenfor i gården med hovedet ind igennem vinduet, for på den
måde kunne han alligevel være med. Bæverungen kunne sagtens
komme igennem døren, men den kunne ikke sidde på en stol uden
at klemme halen. Så den brugte den eneste sofa, de havde i klasseværelset.
Ronja introducerede sine nye venner, og så skulle der læres
kommaregler.
"Er der nye kommaregler igen!" stønnede eleverne. "Sover de aldrig
i Dansk Sprognævn?"
Læreren, der hed Morten og godt kunne lide dyr, var selv ked
af at der hele tiden kom nye regler, både kommaregler og arbejdstidsregler.
"Men," sagde han trøstende. "Der er igen blevet færre
kommaer." Og han viste dem 8 regler for hvordan man skulle sætte
komma mellem ledsætninger og hovedsætninger.
"Hvad er en ledsætning?" spurgte Grammy fra vinduet. "Er den
meget mere led end en hovedsætning?"
"Nej," smilede Morten. "Begge dele er lige lede - når bare man ikke
kan lide grammatik - og hvert verbal får sin egen sætning.
Så der kan faktisk være mange sætninger inde i én
hovedsætning. En ledsætning er en venlig lille sætning,
der er led i en anden sætning. Dvs. den udfylder en plads, hvor der
ellers kunne have stået et enkelt ord eller en gruppe. Fx kan jeg
udskifte 'økomælk' med en hel ledsætning i følgende
eksempel."
Og han skrev på tavlen:
Jeg |
hader, |
at |
du |
drypper |
på gulvet. |
|
|
|
|
|
|
"Man kan så tælle sætningerne ved at se, hvor mange
kryds-og-bolle-par der er. Nemlig ét i det første, og to
i det andet eksempel. Og lad så være med at dryppe, Grammy!"
"Det kan jeg skrive pænere," råbte Ronja. Og hun tegnede
et rigtigt sætningstræ - den slags, de havde leget med ved
skovsøen:
Morten var imponeret. "Et meget smukt træ," sagde han. "Jeg har
ikke set magen til siden jeg var inde på VISL's hjemmeside sidste
jul. Men jeg har ikke set det symbol før, som du har tegnet over
at."
"Jeg tænkte bare, at det er at, der viser, at nu går
det ned i en ny ledsætning," sagde Ronja. "Derfor har jeg brugt en
pil nedad."
"God idé!" sagde Morten. "Den slag ord, der hjælper med at
lægge ledsætningen ned under en anden sætning, hedder
for resten
konjunktioner, og man siger at de udfylder funktionen
af konjunktional."
"Jeg troede, konjunktioner var ord som og og eller," bemærkede
Grammy.
"Det er de også," svarede Morten. "Forskellen er bare, at
og og eller er sideordnendekonjunktioner,
mens
at
og hvis og fordi er underordnendekonjunktioner.
Og det er for resten den forskel, som sætningstræerne er så
gode til at vise, fordi man har alle de forskellige niveauer i træet."
Der blev en lang pause, og læreren kom for sent tilbage
i klassen, og Grammy dryppede endnu mere end sædvanligt, fordi de
havde leget vandkamp i gården. Mange af børnene havde nemlig
fået kæmpemæssige vandpistoler i ferien, der kunne ramme
en flodhest på 20 meters afstand, - hvis flodhesten ellers stod stille.
Og det gjorde Grammy.
Så blev der igen ny kommasætning, og Morten skrev sine 8
regler for forskellige sætningskombinationer på tavlen:
Hovedsætning |
, |
hovedsætning. |
|
|
|
|
Hovedsætning |
|
ledsætning. |
|
|
|
|
Hovedsætning |
|
ledsætning |
|
ledsætning. |
|
|
Hovedsætning-- |
|
ledsætning |
, |
--hovesætning. |
|
|
Hovedsætning |
|
ledsætning |
|
ledsætning |
|
ledsætning. |
Ledsætning |
, |
hovedsætning. |
|
|
|
|
Ledsætning |
|
ledsætning |
, |
hovedsætning. |
|
|
Ledsætning |
|
ledsætning |
|
ledsætning |
, |
hovedsætning. |
"Hold da op," sagde Grammy. "Kan det siges mere indviklet? Så
vidt jeg kan se, kan alle dine regler slås sammen til én:
Sæt komma før en hovedsætning!"
Morten strittede lidt imod, fordi han havde fundet det i en bog, men
de prøvede det af på en række sætninger, og så
måtte han indrømme, at Grammy's regel var en god og enkel
regel.
"Det er virkeligt nemt," sagde børnene, "at se hvad der er en
ledsætning i træerne. De er bare længere nede i træet.
Man burde kalde det nedsætning
i stedet for ledsætning!"
Men Ronja havde opdaget en anden forskel: "Det er skægt med de
to kommer oven i hinanden, og så med et komma imellem: kommer
komma kommer! Og forklaringen synes at være, at ledsætningen
er ,
og hovedsætningen .
Dvs. at ledsætningen har verbalet sidst, og hovedsætningen
først."
"I princippet ja," sagde Morten. "Men dansk har noget der hedder forfelt
i sætningen, der trækker subjektet frem foran verbalet i en
hovedsætning, hvis der ikke er andet ledmateriale til at udfylde
forfeltet. Tænk bare hvordan vores sætning ville se ud uden
adverbial-ledsætningen 'hvis Grammy kommer'. Man kan ikke bare sige
'Kommer jeg også.' Det skal hedde 'Jeg kommer også', med subjektet
først, dvs. ,
lige som i en ledsætning."
"Mmmh," brummede Michael nede i sofaen. Og så lidt højere:
"Jeg synes nu godt, man næsten kan sige Kommer jeg også.'
I hvert fald, når det ikke er én selv, man taler om. Fx Kommer
han også?' - Det bliver bare til et spørgsmål i
stedet for.
"Nemlig." sagde Morten. "Spørgsmål har omvendt ordfølge.
I både dansk, engelsk og tysk. Jeg ville bare ikke have det med for
ikke at forvirre jer."
"Det siger lærere altid, når det bliver spændende," klagede
Ronja. "Har du ellers noget du synes er for forvirrende for os?"
"Jooo," grinede Morten. "Ikke-testen. Tag fx:"
"Som I kan se, står 'ikke' efter verbet i hovedsætninger
(-ikke), og før verbet i ledsætninger
(ikke-). Og det gælder uanset om hovedsætningen
kommer først eller sidst, og forfeltet er også lige meget
i den test, fordi det ikke kan flytte rundt på ikke. Så
det er en meget sikker test. Både for dansk og tysk, men ikke for
engelsk."
Grammy var ved at få en stiv hals henne i vinduet, og prøvede
at være vanskelig. "Hvilket verbum skal man så bruge, når
verbalet består af flere verber?"
"Det første," sagde Morten. "Men det er kun et problem i hovedsætninger,
fordi ikke her kan splitte verbalet ad i to diskontinuerlige led:"
Jeg
|
har
|
ikke
|
sprøjtet,
|
fordi
|
du
|
ikke
|
har
|
sprøjtet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
---
|
|
---
|
|
|
|
|
"Nå," sagde Ronja. "Nu kan vi genkende alle hoved- og ledsætninger,
både vha. træer og kryds-og-bolle-testen, og ikke-testen. Kan
vi så ikke lige så godt sætte komma mellem alle sætninger,
så man ved, hvor man er henne i fx en meget lang sætning?"
"Tja," svarede Morten. "Det kalder man grammatisk komma eller kryds-og-bolle-komma.
Det er jo den man har prøvet at afskaffe i lang tid. Det er den,
H.C. Andersen har brugt i sine eventyr. Og jeres forældre i deres
kærestebreve. Men nu skal det være slut. Forskellen er, at
kryds-og-bolle-komma gør det nemt for den der læser, mens
det nye komma gør det nemt for den der skriver. Fordi der ganske
enkelt bliver færre komma'er."
|