(SV
VS? - SVO OVS VSO? V! VO!)
V, P
l
|
verbal
prædikator
udsagnsled
|
Flodheste
spiser ikke fisk. (ord)
Det kunne have været værre. (gruppe)
|
S
û
|
subjekt
grundled
|
Flodhesten sover. (ord)
I dag
mødte han sin første flodhest. (ord)
Grammys venner begyndte at grave i lagkagen.
(gruppe)
Hvem vil have en is? (ord)
|
Od
▲
|
direkte objekt
akkusativ-objekt
genstandsled
|
Tænd lyset! (ord)
Min bror
har købt 2 kasser øl. (gruppe)
Han ved
ikke hvornår gæsterne kommer. (sætning)
Sidste år
blev vi også lovet en god sommer.
(gruppe)
|
I denne øvelse består de fleste led af kun
ét ord, og det er derfor ikke (endnu) nødvendigt at tegne hele sætningstræer.
Det er nok at sætte ledsymbolet under/over det pågældende ord. Hvis du
imidlertid støder på et led, som du mener, består af flere ord (en gruppe),
sætter du bare ledsymbolet under/over ét ord i gruppen, - helst det ord, du
synes, er hovedordet i gruppen:
Ronja så en flodhest
û l ▲
Som forberedelse på senere øvelser, hvor
sætningsled ofte består af mere end ét ord, kan du også vælge ved
understregning at markere, hvilke ord der hører sammen i en gruppe:
Ronja så en flodhest
û l ▲
eller:
Ronja så en flodhest
S V Od
Symbolerne for subjekt (l,S),
objekt (▲,Od) og verbal (l,V) markerer ordenes funktion, dvs. hvad ordene gør i sætningen, ikke deres form, dvs. hvad de er. Ordenes
form er deres ordklasse og at de danner grupper (eller sætninger). For at
afrunde øvelsen, kan du tilføje formoplysninger vha. understregninger:
Ronja så en flodhest
û l ▲
Du kan også benytte VISL's såkaldte
"horisontale kolon-notation", med store bogstaver for funktion, og
små bogstaver for form. Brug 'g' for en gruppe af flere ord:
Ronja så en flodhest
S:n V:v Od:g
a) Familien spiser andesteg.
b) Tampen brænder.
c) Laver du mad?
d) Peter hader lektier.
e) Pædagogerne strejker.
f) Luk vinduet!
g) Kommer Trine?
h) Alle morer sig.
i) Løb!
j) Ham kender jeg!
a) Grammy likes water.
b) Who wants ice cream?
c) Everybody laughed.
d) Laura kissed Nigel.
e) Read it!
f) What happened?
g) Leave!
h) Mary teaches English.
i) That I prefer.
j) Santa brings presents.
a) Martin mag Kuchen.
b) Alle tanzten.
c) Hast du Zeit?
d) Lies!
e) Wen liebt Susanne?
f) Zauberer spielen Quidditsch.
g) Frag Oma!
h) Darf man das?
i) Nilpferde fressen Gras.
j) Geburtstage feiert man.
a) Claire dort.
b) Nous avons un chien.
c) Ça va?
d) Pierre lit un livre.
e) Préparons le déjeuner!
f) Tu aimes la neige?
g) Écoutez!
h) Maman regarde un film.
i) Il ne croit rien.
j) Je t'aime.
|