g
|
syntagme
gruppe
|
Den gamle bedstemor
sov i hængekøjen. (np)
Træerne i
haven var meget gamle.
(adjp)
Internetforbindelsen
kører særdeles stabilt.
(advp)
I 1997
flyttede vi fra Vejle. (pp)
|
H, K
«
|
kerne, "hoved"
|
et (1) stort (2) træ
uden penge
ganske sent
|
D
<>
|
dependent
|
alle (1) hans (2) store (3) franske (4)
biler (Dmod)
pigen fra Venezuela (Dmod)
eksamen i dansk grammatik
(Darg)
Apachernes
høvding, Jeronimo (Dmod, apposition)
meget snart (Dmod)
bange for ikke at slå til
(Darg)
mellem træerne (DP, styrelse)
uden at tøve (DP, styrelse)
|
|
|
|
|
Øvelsen går i første omgang ud på at
analysere de understregede grupper mht. gruppeled, dvs. at skrive symbolerne
for hhv. kerne («) og dependenter (<>) over/under
ordene i grupperne. Brug evt. '>' for venstre-dependenter, og '<' for
højre-dependenter:
> « > «
Hans internetforbindelse kører ikke særligt
stabilt.
> « < > « <
Hans moster Marie købte en kasse sodavand.
I anden omgang er opgaven,
at tegne et komplet sætningstræ for hele sætningen! Pas på, der kan være en
gruppe inde i en gruppe!
a) De små marsvin havde
øjnene åbne.
b) Andreas læste under dynen.
c) Jeg kommer meget gerne.
d) Pia købte et helt nyt
stereoanlæg.
e) Hvor mange søskende har
du?
f) Under ingen omstændigheder
skal jeg til København i ferien.
g) Det var en alle tiders jul.
h) Grammy blev forfærdelig sulten
efter den lange vandkamp.
i) Hvor hurtigt cykler han?
j) Den lille pige med
tændstikkerne var helt blå af kulde.
h) Statsministeren er bange for
tosprogede.
a) Have a good look!
b) He speaks very fast.
c) Little Peter is afraid of spiders.
d) So far, they found no little green men on Mars.
e) This is one big motherfucker of a comet.
f) Laura was quite impressed with Peter's friend.
g) A funny man with an umbrella walked down the street.
h) How old is your sister?
i) I see him every single day.
j) Who knows the answer to my question?
a) Das verrostete Fahrrad gehört Peter.
b) Martina fand viele bunte Muscheln am Strand.
c) Der Stern von Bethlehem war eine Supernova.
d) Es ist viel zu warm.
e) Wie viele Kuscheltiere hast du eigentlich in deinem Bett?
f) Lass mir etwas Kirschkuchen übrig!
g) Fast alle Dänen mögen Aqua.
h) Grossvaters alter BMW fährt immer noch.
i) Leihst du mir noch einmal den Film über Tibet?
j) Nach dem Fest war Tanja zum Umfallen müde.
a) Il boit un bon vin blanc.
b) La Françe construit des trains de grande vitesse.
c) Tout le monde paraissait très heureux.
d) Pour un professeur, il parle beaucoup trop vite.
e) Quel est ton acteur préferé?
f) Avez-vous peur de cette brute?
g) La chasse aux castors est
interdit au Danemark.
h) Sa rédaction est la meilleure
de toutes.
På "VISL-light"-niveauet er det i
princippet nok at markere gruppernes kerner og dependenter som hhv. «og
<>, men har du Grammy-blod i årene, kan det være en idé at se, om du kan
finde ud af, hvilken slags gruppe og hvilken slags dependenter der er tale om.
Brug følgende gruppetyper:
typisk
<> typisk «
nominalgruppe (np) art, adj n
adjektivgruppe (adjp) adv (test:"aldeles") adj, pron (adjektivisk)
adverbiumsgruppe (advp) adv (test:"aldeles") adv
præpositionsgruppe (pp) n, np prp
Har du mod på mere, kan du prøve, at skelne
(i nominal- og adjektivgrupperne) mellem bestemmere (Dmod, modifikatorer) og
argumenter (Darg). Modifikator-dependenter er lidt som prædikativer eller
adverbialer, og kan udskiftes relativt frit, mens argument-dependenter er som
objekter, og kan enten ikke udelades (dependenter af præpositioner, i
pp-grupper), eller kræver fx en bestemt præposition af en pp-dependent (sur på,
vild med, striden om). Til markering af forskellige gruppe- og
dependent-typer er det bedst at bruge VISL's "horisontale
kolon-notation" med store bogstaver for funktion, og små bogstaver for
form.
Har du mod på endnu mere, kan du også gå
tilbage til tidligere øvelser, analysere de grupper, som du indtil nu kun har markeret med
understregning, og tegne hele sætningstræer.
|