Med gymnasiereformen 2005 skærpes kravene til skriftlighed på de
gymnasiale uddannelser. Reformen lægger op til, at der arbejdes
mere målrettet og systematisk med elevernes skriftlige kompetencer.
Samarbejdet mellem lærere og på tværs af fag skal styrkes, således
at arbejdet med skriftlighed i de forskellige fag understøtter hinanden.
For at i mødekomme kravene til skriftlighed, udbyder Amtscentret i
efteråret kompetenceudviklingsforløbet Skriftlighed på nye måder.
Hvordan sikrer man, at der arbejdes systematisk med den skriftlige
dimension på skolerne? Hvordan udarbejder man fx fælles retningslinier
og planer for progression i det skriftlige arbejde? Disse emner
er kursets omdrejningspunkt. Indholdet vil veksle mellem teoretiske
oplæg, workshops med cases fra egen undervisningspraksis m.m.
Målet er, at deltagerne via kurset udvikler kompetencer, så de bliver
rustet til at igangsætte fælles retningslinier for det skriftlige arbejde på
egen skole på tværs af lærerteam og faggrupper.
Undervisere i de fire gymnasiale uddannelsesretninger. Det anbefales,
at skolen tilmelder flere lærere og gerne hele team. Første kursusdag
lægger op til, at repræsentanter fra skolernes ledelse også deltager.
1. kursusdag: Steen Lassen, Undervisningsministeriet, Eva Heltberg,
Frederiksberg Studenterkursus, repræsentant fra GL.
2. kursusdag: Marianne Thomsen, Fredericia-Middelfart Tekniske
Gymnasium m.fl.
3. kursusdag: Anette Wulff, ISK, Syddansk Universitet.
Kurset er udviklet af Amtscentret i København, Institut for Sprog og
Kommunikation på Syddansk Universitet samt ledere og undervisere fra
forskellige gymnasiale uddannelser.
1. kursusdag: Skriftlighed på nye måder
ACU Kbh. d. 30/9, ACU Viborg d. 26/9, CVU Fyn d. 3/10, kl. 10.00 -16.00
Samarbejde, tydelig ledelse og fælles retningslinier. Dette er kode
ordene i rapporten Skriftlighed i gymnasiet fra Dansk Evalueringsinstitut.
En af de centrale anbefalinger er bl.a., at ledelsen bør spille
en mere aktiv rolle, og at samarbejdet mellem lærerne skal styrkes.
Hvordan spiller disse anbefalinger sammen med de nye gymnasiale
bekendtgørelser? Hvad siger bekendtgørelsen om vægtningen af skriftlighed
i de gymnasiale uddannelser efter reformen? Og hvad med de
økonomiske rammer?
2. kursusdag: Progression i det skriftlige arbejde
ACU Kbh. d. 24/10, ACU Viborg d. 10/11, CVU Fyn d. 31/10, kl.10.00 - 16.00
Gymnasiereformen 2005 fordrer bl.a., at eleverne skal kunne jonglere
med mange typer af skriftlighed. De skal på kort tid bevæge sig fra at
kunne skrive et kommenterende referat til at være i stand til at analysere,
dokumentere, skrive rapporter, redegørelser og essays. På kursusdagen
gives en introduktion til de krav, der stilles til samarbejdet mellem
fagene omkring det skriftlige arbejde med henblik på at opnå den
progression, der udvikler de unge fra folkeskoleelever til studerende.
Eftermiddagens workshops lægger op til en konkretisering af, hvordan
fagene kan planlægge og samarbejde om denne progression.
3. kursusdag: Det sproglige område
ACU Kbh. d. 1/12, ACU Viborg d. 8/12, CVU Fyn d. 12/12, kl. 10.00 - 16.00
Fysikken har sine love, matematikken sine beviser, men hvad med sproget?
Hvordan lærer vi eleverne, at sproget har regler?
Denne dag er en arbejdsdag, hvor de sproglige områder behandles med
udgangspunkt i VISL (Visuel Interaktiv Syntaks Læring). Kurset består
af en demonstration af et IT-baseret system til undervisning i grammatik.
Hensigten med systemet er bl.a. at støtte brugernes grammatiske bevidsthed
ved brug af et fælles symbolsæt og et ensartet analysesystem for de
25 VISL-sprog. Deltagerne introduceres til grundlæggende aspekter af et
sprogs opbygning ved hjælp af sprogspil og interaktiv grammatisk analyse
via edu.visl.dk. I løbet af dagen vil deltagerne blive introduceret til og få
mulighed for at afprøve systemets moduler. Der vil også blive arbejdet
med tegnsætningens betydning for forståelsen af en skreven tekst.
Desuden vil der indgå eksempler på sproglige formuleringer og/eller
tegnsætning, der kan hindre forståelsen af en given tekst. Endelig vil der
blive fokuseret på retstavning og brug/misbrug af stavekontrol.
- Det danske sprog er en svær en: tekst 1, tekst 2, tekst 3, tekst 4, tekst 5, tekst 6, tekst 7, tekst 8, tekst 9, tekst 10
- Tegnsætning: tekst 1, tekst 2, tekst 3, tekst 4, tekst 5
- "Dansk komma" (link til Per Salling, omatskrive.dk, 2004) Dansk Komma