VISL-SEM er et ELU-støttet VISL-initiativ,
der henvender sig til lærerseminarierne. Til forskel fra veletablerede VISL-undervisnings-projekter som VISL-GYM og
VISL-HHX, eller det nyligt startede VISL-folke, er udfordringen, at seminariernes undervisningsaktivitet rummer
aspekter fra hele tre undervisningsniveauer: (a) Grammatisk-deskriptive og -analytiske færdigheder som sådanne
("language-awareness"), (b) Sprogspil og undervisningsprogrammer målrettet til folkeskoleeleverne
("language-teaching-tools"), og (c) Det didaktiske metaniveau mht. til hvordan VISL kan indbygges i en konkret
undervisningskontekst, dens emne- og niveauprogression, samt berøringsflader mellem grammatik og andre sproglige
eller samfundsfaglige læringsindhold ("teaching-awareness"). VISL-SEM vil her synliggøre, instrumentalisere og
videreudvikle mulige anvendelser af IT-baseret grammatik i en seminariekontekst
(jf. powerpoint-præsentation med idé-links).
VISL-SEM strækker sig over en 2-års-periode (2004-2005). Projektplanen rummer
foruden udvikling af decideret undervisningsmateriale også en kursusrække på
4 heldagsseminarer for interesserede seminarielærere. En nærmere beskrivelse
kan fås i pdf-format.
En væsentlig styrke ved VISL-systemet er at der bruges eet universelt grammatisk system for alle sprog og alle
niveauer - eleven har altså, så at sige, aldrig "spildt" et stykke læring, idet de samme kategorier og betegnelser
bruges i tilsvarende VISL-moduler for gymnasier og universitetet. Niveauforskellen ligger udelukkende i den
systematiske forenkling hhv. underspecificering af begreberne, og i kompleksiteten i det sproglige materiale, der
arbejdes med i en given pædagogisk-didaktisk kontekst.
Elevtekster til download:
Information til download:
|