VISL-SEM
er et
ELU-støttet
VISL-initiativ, der henvender sig til lærerseminarierne. Til
forskel fra veletablerede VISL-undervisnings-projekter som VISL-GYM og
VISL-HHX, eller det nyligt startede VISL-folke, er udfordringen, at
seminariernes undervisningsaktivitet rummer aspekter fra hele tre
undervisningsniveauer: (a) Grammatisk-deskriptive og -analytiske
færdigheder som sådanne ("language-awareness"), (b)
Sprogspil og undervisningsprogrammer målrettet til
folkeskoleeleverne ("language-teaching-tools"), og (c) Det didaktiske
metaniveau mht. til hvordan
VISL kan indbygges i en konkret undervisningskontekst, dens emne- og
niveauprogression, samt berøringsflader mellem grammatik og
andre sproglige eller samfundsfaglige læringsindhold
("teaching-awareness"). VISL-SEM vil her synliggøre,
instrumentalisere og videreudvikle mulige anvendelser af IT-baseret
grammatik i en seminariekontekst (jf. powerpoint-præsentation
med idé-links). |
VISL-SEM
strækker sig over en 2-års-periode (2004-2005). Projektplanen
rummer foruden udvikling af decideret undervisningsmateriale
også en kursusrække
på 4 heldagsseminarer for interesserede
seminarielærere. En nærmere
beskrivelse kan fås i
pdf-format.
En
væsentlig styrke ved VISL-systemet er at der bruges eet
universelt grammatisk system for alle sprog og alle niveauer - eleven
har altså, så at sige, aldrig "spildt" et stykke
læring, idet de samme kategorier og betegnelser bruges i
tilsvarende VISL-moduler for gymnasier og universitetet.
Niveauforskellen ligger udelukkende i den systematiske forenkling hhv.
underspecificering af begreberne, og i kompleksiteten i det sproglige
materiale, der arbejdes med i en given pædagogisk-didaktisk
kontekst.
|