GrammarSoft ApS |
|
||||
|
Øvelsessætninger
Øvelse 1 - Ordklasser Øvelse 1 Ordklassera) Opvarmning: Find alle substantiver (n),
verber (v) og adjektiver (adj) i øvelse 1. Brug gerne farveunderstregning (n=blå,
adj=grøn,
v=rød).
a) Hele armen: Tildel alle ordene i øvelse 5
en ordklasse, dog uden at arbejde med ledfunktion, gruppe- eller
sætningsstruktur. Brug gerne farveunderstregning: substantiv (navneord): n=blå pronomen (stedord): pron=tyrkis adjektiv (tillægsord): adj=grøn artikel (kendeord): art=olivengrøn numerale (talord): num=lysegrøn verbum (udsagnsord): v=rød infinitivmærke (navneformsmærke): infm=orange adverbium (biord): adv=gul præposition (forholdsord): prp=brun konjunktion (bindeord): conj=grå interjektion (udråbsord): intj=pink b) Eksperimentér med
"paintbox"-øvelsen på https://edu.visl.dk. Brug sætninger fra øvelserne i denne bog,
eller lav dine egne sætninger. Computerprogrammet gør det muligt interaktivt at
farvelægge ordene i sætningen for den rigtige ordklasse, så du kan teste dig
selv, få en highscore for korrekthed/tidsforbrug og finde berømmelse i VISL's
hall of fame på internettet. Øvelse 2a Nemme objekter og ét-ords-verbaler(SV
VS? - SVO OVS VSO? V! VO!)
I denne øvelse består de fleste led af kun
ét ord, og det er derfor ikke (endnu) nødvendigt at tegne hele sætningstræer.
Det er nok at sætte ledsymbolet under/over det pågældende ord. Hvis du
imidlertid støder på et led, som du mener, består af flere ord (en gruppe),
sætter du bare ledsymbolet under/over ét ord i gruppen, - helst det ord, du
synes, er hovedordet i gruppen: Ronja så en flodhest û l ▲ Som forberedelse på senere øvelser, hvor
sætningsled ofte består af mere end ét ord, kan du også vælge ved
understregning at markere, hvilke ord der hører sammen i en gruppe: Ronja så en flodhest û l ▲ eller: Ronja så en flodhest S V Od Symbolerne for subjekt (l,S),
objekt (▲,Od) og verbal (l,V) markerer ordenes funktion, dvs. hvad ordene gør i sætningen, ikke deres form, dvs. hvad de er. Ordenes
form er deres ordklasse og at de danner grupper (eller sætninger). For at
afrunde øvelsen, kan du tilføje formoplysninger vha. understregninger:
û l ▲ Du kan også benytte VISL's såkaldte
"horisontale kolon-notation", med store bogstaver for funktion, og
små bogstaver for form. Brug 'g' for en gruppe af flere ord: Ronja så en flodhest S:n V:v Od:g a) Familien spiser andesteg. b) Tampen brænder. c) Laver du mad? d) Peter hader lektier. e) Pædagogerne strejker. f) Luk vinduet! g) Kommer Trine? h) Alle morer sig. i) Løb! j) Ham kender jeg! a) Grammy likes water. b) Who wants ice cream? c) Everybody laughed. d) Laura kissed Nigel. e) Read it! f) What happened? g) Leave! h) Mary teaches English. i) That I prefer. j) Santa brings presents. a) Martin mag Kuchen. b) Alle tanzten. c) Hast du Zeit? d) Lies! e) Wen liebt Susanne? f) Zauberer spielen Quidditsch. g) Frag Oma! h) Darf man das? i) Nilpferde fressen Gras. j) Geburtstage feiert man. a) Claire dort. b) Nous avons un chien. c) Ça va? d) Pierre lit un livre. e) Préparons le déjeuner! f) Tu aimes la neige? g) Écoutez! h) Maman regarde un film. i) Il ne croit rien. j) Je t'aime. Øvelse 2b Vanskelige objekter(SVOiOd,
SVOp, SVOdOp)
I denne øvelse udfyldes mange sætningsled
ikke af enkelte ord, men af grupper (g). Du kan vælge at markere grupperne vha.
en fælles understregning for hele gruppen (som beskrevet i sidste øvelse), men
du kan også eksperimentere med træ-notationen. Sæt da gruppe-stregen over
de ord der hører sammen. På den måde får du bedre plads til de farvede
understregninger, der skal markere ordklasserne. Brug en dobbeltstreg som sætningsrod: a) Maria sender Peter et julekort. b) Morten fik sig en ny computer. c) Han viste sin nye computer til Pia. d) Giv hende blomsterne! e) Grammy tænker på Afrika. f) Moren fortalte barnet en historie. g) Faren læste en bog for barnet. h) Hvem fortæller du om hemmeligheden? i) Tror du på det? j) Figuren minder om en bæver. a) His girl friend sent me an e-mail. b) Peter borrowed her his play station. c) Give me five! d) They promised the world a new order. e) Think of a number! f) Who promised you that? g) Mary gave no present to her brother. h) The king turned on his enemies. i) Show me your pictures! j) He left his children 20 million. a) Eva gab Adam einen Korb. b) Was schenkst du Opa? c) Mein kleiner Bruder lässt mir keine Ruhe. d) Peter steht auf Blondinen. e) Sie diskutierten über Politik. f) Mir hilft keiner. g) Schreib ihm einen Brief! h) Martina träumt von Weihnachten. i) Mit wem redet er? j) Seine Eltern bezahlten ihm die Reise. a) Quel âge avez-vous? b) Prête-moi ce film! c) Nicole fait du ski. d) Qu'est-ce que tu en penses? e) Ça dépend du temps. f) Pierre donne des fleurs à son amie. g) Qui m'aiderá? h) Nous nous souviendrons de ces vacances merveilleuses. Øvelse 3 - Adverbialer(AVS
SVA VSA? AVSO SVAO SVOA VSOA?)
Formålet med denne øvelse er at finde alle
adverbialer, - ikke at finde ud af hvad slags de er, og det er derfor
underordnet om der er tale om frie eller bundne adverbialer. Men husk, at
præpositionsforbindelser både kan være objekter og adverbialer. En god test for
adverbialer er at se om ledet kan spørges til med hvor? - hvornår? - på hvilken
måde? - i hvilken grad? Læg
mærke til at der som regel kun er ét subjekt (û) og højst ét objekt
af hver slags (▲nu) i en sætning, mens der kan være flere adverbialer (Ú) i samme sætning: a) I dag kommer bedstemor. b) Malene drikker aldrig rødvin. c) Stol aldrig på en alien! d) Drengen skar brødet med en lommekniv. e) Græd ikke! f) Hvordan synger hun? g) Kommer du til festen? h) Hvor har du servietterne? i) De dansede hele natten. j) Michelle bor i Paris. a) Nobody runs faster. b) I saw him yesterday. c) Where is mother? d) Who lost his keys on the beach? e) Call me at home! f) NASA put a man on the moon. g) A brown girl danced in the rain. h) The horse raced across the field. i) On the roof sat a blackbird. j) Mr. Brown promised his son a computer for his birthday. a) Morgen kommt der Weihnachtsmann. b) Die Biber schwammen im Fluss. c) Martina will lieber ein Eis. d) Wahrscheinlich kann er kein Dänisch. e) Wo liegt Stuttgart? f) Wann zeigst du ihm deine Briefmarkensammlung? g) Lass den Hamster aus dem Stall! h) Nilpferde schwimmen langsam. i) Jeden Tag übt Peter Grammatik. j) Was wünschst du dir zum Geburtstag? h) Ich glaube nicht an Heinzelmännchen. a) Demain, nous visiterons Paris. b) Comment t'appelles tu? c) En été, Michèle vá à la montagne. d) Elle aime bien la musique. e) Son grand-père travaillait dans son jardin tous les jours. f) Lentement, l'oiseau se rapprochait. g) Où habitez-vous? h) Les amis allaient à la plage chaque jour. Øvelse 4 - Prædikativer(SVP
PVS[?] VSP? SVOP OVSP - VSOP?)
Prædikativer er noget man er, eller bliver,
eller ser ud til at være, eller som andre tror man er. Prædikativer er ofte
adjektiver, og hvis de er, bliver de sat i flertal sammen med det ord, de
henviser til (fx: han er syg, det er
sygt, de er syge). Husk, at man ikke kan have et objektsprædikativ (Å,
Po) uden et direkte objekt (▲, Od), og at man ikke kan have et
subjektsprædikativ (Ä,
Ps) i en sætning med et direkte objekt (▲, Od). Denne øvelse skal udføres
som den forudgående, dvs. med træer, gruppestreger og ordklassefarvning: a) Julen er dejlig. b) Klog er han ikke. c) Vejret bliver bedre næste år. d) Hvad hedder din far? e) Virker hun ikke lidt nervøs? f) Nederlaget gjorde ham rasende. g) Dommeren erklærede ham som vinder. h) Kioskejeren kaldte manden for en idiot. i) Det kalder man ikke sin far! j) Batterierne var helt nye. a) Linda looks beautiful. b) It seems impossible. c) He calls himself a Christian. d) What is a subject complement? e) Leave the kid alone! f) Nobody is perfect. g) The sale made him a millionaire. h) Peter imagined her naked. i) Cooper likes his coffee black. j) Consider it done! a) Michael ist müde. b) Wie war die Party gestern? c) Alles war umsonst. d) Ihre Mutter pflegte sie gesund. e) Trink den Tee lieber warm! f) Das halte ich für unmöglich. g) Leicht war es nicht. h) Harry Potter wurde Schulsprecher. (Harry_Potter) i) Die Räuber machten Robin Hood zu ihrem Anführer. (Robin_Hood) j) Ich finde die Idee einfach geil. a) Anne est jolie. b) Soyez plus précis! c) Michael est un castor. d) Un jour, ce garçon deviendrá médecin. e) Les vacances le rendent toujours plus vif. f) Dans la grande ville, Jeanne se sentait perdue. g) Michael mange ses poissons crus. h) La France considére comme trés dangereuses les vaches anglaises. Øvelse 5 - Gruppestruktur
Øvelsen går i første omgang ud på at
analysere de understregede grupper mht. gruppeled, dvs. at skrive symbolerne
for hhv. kerne («) og dependenter (<>) over/under
ordene i grupperne. Brug evt. '>' for venstre-dependenter, og '<' for
højre-dependenter: > « > « Hans internetforbindelse kører ikke særligt stabilt. > « < > « < Hans moster Marie købte en kasse sodavand. I anden omgang er opgaven,
at tegne et komplet sætningstræ for hele sætningen! Pas på, der kan være en
gruppe inde i en gruppe! a) De små marsvin havde øjnene åbne. b) Andreas læste under dynen. c) Jeg kommer meget gerne. d) Pia købte et helt nyt stereoanlæg. e) Hvor mange søskende har du? f) Under ingen omstændigheder skal jeg til København i ferien. g) Det var en alle tiders jul. h) Grammy blev forfærdelig sulten efter den lange vandkamp. i) Hvor hurtigt cykler han? j) Den lille pige med tændstikkerne var helt blå af kulde. h) Statsministeren er bange for tosprogede. a) Have a good look! b) He speaks very fast. c) Little Peter is afraid of spiders. d) So far, they found no little green men on Mars. e) This is one big motherfucker of a comet. f) Laura was quite impressed with Peter's friend. g) A funny man with an umbrella walked down the street. h) How old is your sister? i) I see him every single day. j) Who knows the answer to my question? a) Das verrostete Fahrrad gehört Peter. b) Martina fand viele bunte Muscheln am Strand. c) Der Stern von Bethlehem war eine Supernova. d) Es ist viel zu warm. e) Wie viele Kuscheltiere hast du eigentlich in deinem Bett? f) Lass mir etwas Kirschkuchen übrig! g) Fast alle Dänen mögen Aqua. h) Grossvaters alter BMW fährt immer noch. i) Leihst du mir noch einmal den Film über Tibet? j) Nach dem Fest war Tanja zum Umfallen müde. a) Il boit un bon vin blanc. b) La Françe construit des trains de grande vitesse. c) Tout le monde paraissait très heureux. d) Pour un professeur, il parle beaucoup trop vite. e) Quel est ton acteur préferé? f) Avez-vous peur de cette brute? g) La chasse aux castors est interdit au Danemark. h) Sa rédaction est la meilleure de toutes. På "VISL-light"-niveauet er det i
princippet nok at markere gruppernes kerner og dependenter som hhv. «og
<>, men har du Grammy-blod i årene, kan det være en idé at se, om du kan
finde ud af, hvilken slags gruppe og hvilken slags dependenter der er tale om.
Brug følgende gruppetyper: typisk
<> typisk « nominalgruppe (np) art, adj n adjektivgruppe (adjp) adv (test:"aldeles") adj, pron (adjektivisk) adverbiumsgruppe (advp) adv (test:"aldeles") adv præpositionsgruppe (pp) n, np prp Har du mod på mere, kan du prøve, at skelne
(i nominal- og adjektivgrupperne) mellem bestemmere (Dmod, modifikatorer) og
argumenter (Darg). Modifikator-dependenter er lidt som prædikativer eller
adverbialer, og kan udskiftes relativt frit, mens argument-dependenter er som
objekter, og kan enten ikke udelades (dependenter af præpositioner, i
pp-grupper), eller kræver fx en bestemt præposition af en pp-dependent (sur på,
vild med, striden om). Til markering af forskellige gruppe- og
dependent-typer er det bedst at bruge VISL's "horisontale
kolon-notation" med store bogstaver for funktion, og små bogstaver for
form. Har du mod på endnu mere, kan du også gå
tilbage til tidligere øvelser, analysere de grupper, som du indtil nu kun har markeret med
understregning, og tegne hele sætningstræer. Øvelse 6 Paratagmer
I stedet for at tegne fuldvoksne træer med
det samme, kan det være en idé, først at lave en "flad" analyse af
sætningerne, hvor de sideordnede led markeres én efter én på samme niveau som
sætningens eller gruppens øvrige led, dvs. uden brug af konjunkt-symboler (#)
og paratagmer (- - - - -):
Lisa og Leander dansede hele
aften û « û l >
« Ú En gammel men snu flodhest flygtede fra zoologisk have > > « > « l > « û « < Ú Herefter bliver det nemt at se, hvad der er
paratagmer - hver gang to éns led står ved siden af hinanden med et 'og',
'eller', 'men' («)
eller komma imellem sig, er der tale om en sideordning (paratagme): Funktionen
"løftes" til at være hele paratagmets funktion, og konstituenterne,
der før bar funktionssymbolet hver især, bliver til konjunkter (#, sideordningsled).
'Lisa og Leander' bliver således til #«#
inde i et subjektsparatagme (û), og 'gammel men snu' bliver til #«#
inde i et dependent-paratagme (>): a) Grammy og Michael legede sammen. b) De spiste, sang og dansede. c) Signe købte tyve gule og røde roser. d) Kommer du lørdag eller søndag? e) Kvinder er pattedyr og mænd er pungdyr. f) Tilbuddet gælder til og med den tredje august. g) Håndværkerne arbejdede hurtigt og effektivt. h) Er det nu godt eller skidt? i) Peter havde ingen penge, men han tog på ferie alligevel. j) De mødte hinanden i Tivoli tre eller fire gange. a) Bob and Mary met in Bristol. b) The new king wants all or nothing. c) The lion, the witch and the wardrobe are part of Narnia. d) Who or what made him angry? e) William washed the dishes, and Diana made dessert. f) Stop the car and let me out! g) That frog is ugly, but rich. h) Harry played a dangerous and exciting game. i) For better or worse, Peter and Paula moved to Canada. j) This is no weather for man or beast. a) Mutter und Vater versteckten Ostereier. b) Morgen besuchen uns drei oder vier gute Freunde. c) Langsam und methodisch putzte er sich die Zähne. d) Deutsche Grammatik ist schwer, aber französische ist schlimmer. e) Wann und wo ist die Party? f) Wir sahen einen Film von und mit Kevin Costner. (Kevin_Costner) g) Wir haben mindestens 10 oder 20 Kaninchen im Garten. h) Kauf Kartoffeln, Möhren und Zwiebeln für die Suppe! i) Petra trug ein langes und wunderschönes Kleid. j) Peter spielt die ganze Zeit Computer oder Playstation. a) J'aime bien la France et son climat. b) Les deux animaux et leur nouvelle amie humaine s'amusaient
grammaticalement. c) Ou vous m'aidez, ou nous ne finirons jamais. d) La maison de mes grand-parents était petite mais bien confortable. e) Ni Grammy ni Michael ne parlent français. f) Est-ce que tu préfères ton thé avec sucre ou sans? (est-ce_que) g) Nous avons au moins 10 ou 12 carottes dans nôtre réfrigérateur.
(au_moins) h) Pierre a un vélo neuf, mais il ne l'utilise guère. Øvelse 7 Verbalgruppen
Meningen med denne øvelse er i første omgang
kun at identificere verbalgruppen l (husk, at den kan være diskontinuerlig!)
og dens kerne, hovedverbet, som så får funktionen «, mens alle andre ord
i gruppen (både hjælpeverber, partikler og infinitivmærket) må nøjes med et
dependentsymbol <>. Vil du undgå diskontinuerlige led, kan du
vælge at opløse verbalgruppen i dens enkeltdele og give den en "flad"
analyse på sætningsniveau. Her er det så til gengæld oplagt at skelne mellem
forskellige verbale funktioner. Hvad der ellers ville være kernen i
verbalgruppen, bliver hovedverbum (µ), og dependenterne bliver til ¡ (hjælpeverber): Marsvinene er allerede blevet fodret û ¡ Ú ¡ µ De mere sprogspecifikke verbal-dependenter Ü
(infinitivmærke eller verbalkonjunktional)
og evt. ¤
(verbalpartikel) diskuteres nærmere i kommentarerne 7 og 9. a) Grammy har spist hele kagen. b) Vil du hjælpe mig med lektierne? c) Andrea kunne ikke have ramt et bedre tidspunkt. d) Idébrevkassen vil blive tømt hver aften. e) Ingen har endnu set den afskyelige snemand. f) Hvorfor kunne du ikke komme? g) Moster har ingen festsang lavet denne gang. h) Ham tør du ikke invitere! i) Det problem burde vi have forudset. j) Har du før spist græstærte eller fiskefrikadeller? a) Daddy has repaired my bicycle. b) Monica has been invited by the president. c) Where did you put the chocolate? d) Please don't tell her our secret! e) What would you like for dinner? f) It could have been much worse. g) Everybody was singing and dancing in the rain. h) We can and will help you. i) Never before has anything like that happened here. j) Have you been to the US or Canada? a) Alle Gäste sind gekommen. b) Michael kann nicht einschlafen. c) Möchtest du mit mir tanzen? d) Es hätte schlimmer kommen können. e) Was sollen wir spielen? f) Zwei Gefangene waren über die Mauer geflüchtet. g) Grammy wird grosse Bäume fällen. h) Die Grosseltern würden es bestimmt erlauben. i) Habt ihr schon gegessen? j) Die Berliner Mauer ist abgerissen worden. a) Maintenant on peut voir des castors au Danemark. b) Qu'avez-vous fait hier? c) Je voudrais réserver une chambre pour quatre nuits à l'auberge de
jeunesse. d) Le vendredi, Giselle doit se lever tôt. e) Nous ne sommes pas descendu à la bonne station. f) Grammy a toujours voulu se baigner dans un lac danois. g) Vous allez voir de jolis hippopotames en Afrique. h) Pierre va voir son amie, et il vient de lui acheter un bouquet de roses. i) Nous avons dû tout reconstruire. j) Madeleine a commencé à travailler dans une boulangerie. Øvelse 8 Ledsætninger
Ledsætninger er sætninger, der udfylder en
ledplads i en anden sætning eller en gruppe. Idéen med nedenstående øvelse er
udelukkende at identificere den mest almindelige type ledsætninger - finitte
ledsætninger (fs, fcl), dvs. ledsætninger, der i lighed med hovedsætninger
indeholder et finit verbum (et verbum bøjet i tid). Herudover findes der
infinitte ledsætninger (is, icl) uden et finit verbum (jf. øvelse 9), og
averbale sætninger (as, acl) helt uden verbum . Læs evt. kommentarafsnittene 8
og 9, hvis du vil vide mere ... Som
hovedsætningens rod bliver også hver ledsætningsknude i træet markeret med en
dobbeltstreg (i modsætning til grupperne, der får en enkelt streg). Husk at
ledsætninger kan forekomme både som led af hovedsætningen, af en gruppe eller
af en anden ledsætning. Ledsætninger starter ofte med et indleder-ord, en
underordnende konjunktion, eller et relativt eller interrogativt pronomen.
Dette gælder generelt for alle finitte ledsætninger i tysk og de romanske
sprog, mens danske og engelske ledsætninger ikke nødvendigvis har en indleder,
og derfor kan være mere vanskelige at opdage, som i følgende 3-i-1-sætning: a) Peter vidste, at ulven ventede på ham. b) Om en bjørn er brun eller hvid, er lige meget. c) Har du set, at jordbærrene er røde? d) Grammy, der var meget sulten, snuppede en fisk eller to. e) Kan du fortælle mig, hvor jeg kan finde en forlængerledning? f) At verden er rund, har man vidst længe. g) Mars er kold, fordi den ingen drivhuseffekt har. h) Jeg tror ikke på, at tosprogede børn er dårlige til dansk. i) Hvis du har lyst, må du gerne låne min hest i ferien. j) De mennesker Grammy havde set, var sorte. a) Grammy thought Denmark was nice. b) I liked the book Claire gave me. c) Never kiss a beautiful frog, - unless you are one. d) Ptolemy proved the earth was round, 1500 years before Columbus. e) The man who really did it was never caught. f) When you are done, give me a call! g) That he hates garlic, does not make him a vampire. h) Who said grammar was easy? i) All I know is that Peter loves her. j) If Denmark wins tonight, they will be in the finals. a) Ich glaube nicht, dass er beisst. b) Kannst du mir sagen, wo Walter ist? c) Wenn du willst, zeig ich dir meine Plattensammlung. d) Meine Schwester hat einen Papagei, der sprechen kann. e) Wen ich zu meinem Geburtstag einlade, kann dir doch egal sein. f) Alle wollten wissen, wann du zurückkommst. g) Christian, der kein guter Schiläufer war, fiel dauernd auf die Nase. h) Was ihr nicht aufessen könnt, könnt ihr mitnehmen. i) Peter wartete und wartete, während das Wetter immer schlechter wurde. j) Obwohl Billy ziemlich klein war, hatte er gewaltige Muskeln. a) Est-ce qu'il y a un autobus qui va à la gare? (est-ce_que) b) Je crois que j'ai eu de la chance. c) S'il y a une fête, nous y allons. d) Marie aime bien les cochons d'Inde, parce qu'ils sont si drôles. e) Ce qui m'a frappé en France est qu l'on discute beaucoup la politique.
(ce_qui) f) Pierre, qui voulait être poli, gardait le silence. g) Cette semaine nous avons appris,
que l'on ne peut relâcher, quand on a peur de quelque chose. h) Comme vous pouvez le voir, ce
chien ne fait mal à personne. Øvelse 9 Infinitiver og formelt subjekt
Det er i øvelsen ikke nødvendigt at skelne
mellem foreløbigt subjekt (Sf) og
situativt subjekt (Ss) - begge markeres blot som formelt subjekt (Sf),
med en parentes omkring subjektsymbolet: (û). Øvelsen indeholder ikke eksempler på
foreløbige/formelle objekter (jf. kommentarer 9). Infinitivsætningerne kan
i de germanske sprog ud over infinitiven selv kendes på infinitivmærket (at,
to, zu). Man skal imidlertid passe på ikke at forveksle den danske konjunktion
'at' (der indleder finitte ledsætninger) med infinitivmærket 'at'. Husk
også, at infinitivmærket ikke nødvendigvis er det første ord i
infinitivsætningen - i dansk og engelsk kan der være foranstillet forskellige
adverbier, og i tysk kan infinitiven være det sidste ord i sætningen. a) Det er forbudt at drille læreren. b) Der blev kæmpet til sidste blodsdråbe. c) Hvor har du lært at danse tango? d) Her er hyggeligt. e) At svømme hver dag er godt for ryggen. f) Hjælper det at få en kold sodavand? g) Malene ville vide, om der var flere billetter til koncerten. h) Lille Peter lovede aldrig mere at sprøjte med vand. i) Grammy så flodhestene plaske i søen. j) Er det ikke trist, at ferien snart er slut? k) Kommer der mange mennesker til din fødselsdag? a) It is not easy to find food for a family of hippopotamuses. b) Allow me to introduce my friend Grammy! c) There is enough wood for many beaver families around Silkeborg. d) Do you know whether there will be a party tonight? e) Where was it that you saw the little hippopotamus? f) It is still an open question whether or not there is or has been life
on Mars. g) Ronja made her friends eat a lot of ice cream. h) I want her to be happy. i) To eat a little less salt might help with your blood pressure
problem. j) This is not your job to decide. a) Es war nicht leicht, Karten zu bekommen. b) Gibt es hier jemand, der Dänisch sprechen kann? c) Ob es Sinn hat, ihn noch einmal zu fragen? d) Es war Susanne egal, was die anderen sagen würden. e) Grammy stieg ins Flugzeug, ohne sich noch einmal umzusehen. f) Martina hatte ihrem Freund versprochen, einen Kuchen zu backen. g) Als ich nach Hause kam, sah ich Peter sein Fahrrad putzen. h) Kasparow zu besiegen, muss für den Computer ein Genuss gewesen sein. i) Lass mich deinen Koffer tragen! j) Vergiss nicht anzurufen, wenn du in München angekommen bist! a) Il est important de manger bien le matin. b) Y a-t-il une boulangerie par ici? c) Il nous en reste la moitié. d) Je n'ai aucun regret d'y avoir participé. e) Quel temps fera-t-il demain? f) Il a encore beaucoup des choses à apprendre. g) Il est bien étonnant qu'il ne soit pas encore venu. h) Il fait chaud. i) Le ministère demande aux aspirants de remplir un dossier. Øvelse X Hårde nødder I denne øvelse er der samlet sætninger, der
af den ene eller anden grund er vanskelige at analysere, og ikke umiddelbart
falder i nogle af de sætningsmønstre, Grammy stiftede bekendtskab med i
Klostermølleskoven. Bl.a. kan der forekomme diskontinuerlige led (fx
"strandede" præpositioner, sætningskløvning), frie prædikativer,
averbale ledsætninger (sætningsemner), verbalpartikler, vanskelige
passivkonstruktioner og grupper uden klare kerne- og dependentfunktioner. Parenteserne
gør opmærksom på nogle af problemerne. a)
De sov to i én seng. (frit prædikativ) b)
Han besøgte Lene i London og Pia i Paris. (sideordningsknude) c)
Trine købte ikke én, men hele to telefoner. (kompleks
dependent) d)
Måtte det gå ham godt! e)
Hende har jeg aldrig været i byen med. (diskontinuerlig
gruppe) f)
Du kan ikke trække momsen fra. (verbalpartikel
eller sætningsled?) g)
Hvo intet vover, intet vinder. h)
Det sneede så meget at haven forsvandt under en hvid dyne. ('så' som gruppekerne?) i)
Det ved jeg ikke hvem har gjort. (diskontinuerlig
sætning) j)
Hvor er det du ringer fra? (foreløbigt
subjekt eller 'er_det' som fokus-adverbium?) k)
Sent tirsdag aften var der endnu ingen nyheder. l) Præsidenten regner med at sidde året ud. m)
Mange århusianere forventes at ville købe billetter til kampen. (diskontinuerlig sætning) n)
Ministeren blev afsløret med snabelen i statskassen. (præpositionsgruppe eller averbal sætning?) o)
Prisen blev tildelt den norske statsminister. (direkte eller indirekte objekt?) p)
Peters stile er længere end alle andres. (sammenligningsargument) q)
Som fotomodel kan hun tillade sig alt. (præposition
eller konjunktion?) a) The tape-recorder, the tapes and
the speakers all belong to Melanie. (frit
prædikativ) b) Mary kissed her friend good-bye. c) She would rather starve than eat
rat meat. ('rather' som
gruppekerne?) d) Who do you think you are? (diskontinuerlig sætning) e) What is missing here, are the
necessary dll-files. f) I hate it, when you give me that
crap! g) Let it be said: Everybody is
eager to please China. h) A chess computer was known to
have beaten Kasparov. (diskontinuerlig
sætning) i) Knowing your mother, I would
rather not make her angry. (infinit
sætning) j) Have you turned all the lights
off? (verbalpartikel eller sætningsled?) a) Wir haben mindestens 10 oder 20
Kaninchen im Garten. (kompleks dependent) b) Er ist 5 Jahre älter als sein Bruder. (sammenligningsargument) c) Hände hoch, oder ich schiesse! (averbal sætning?) d) Wer andern eine Grube gräbt, fällt
selbst hinein. e) Morten litt sehr darunter, dass er so
grosse Ohren hatte. f) Seine Mutter hasste es, wenn Grammy so
schlammig nach Hause kam. g) Gib es zu: Du hast dein Handy mit
Absicht ausgeschaltet! h) Was gibt es da zu lachen? (infinitiv som dependent eller sætningsled?) i) In unserer Schule wird weder geraucht
noch getrunken. (diskontinuerlig
konjunktional?) j) Die Stadt ist gerade dabei eine Eisbahn
auf der Rathauswiese zu bauen. |