GrammarSoft ApS

-> s  Visual Interactive Syntax Learning  
 
 

Øvelsessætninger

Øvelse 1 - Ordklasser
Øvelse 2a - Nemme objekter og ét-ords-verbaler
Øvelse 2b - Vanskelige objekter
Øvelse 3 - Adverbialer
Øvelse 4 - Prædikativer
Øvelse 5 - Gruppestruktur
Øvelse 6 - Paratagmer
Øvelse 7 - Verbalgrupper
Øvelse 8 - Ledsætninger
Øvelse 9 - Infinitiver of formelt subjekt
Øvelse X - Hårde nødder

Øvelse 1 – Ordklasser

a) Opvarmning: Find alle substantiver (n), verber (v) og adjektiver (adj) i øvelse 1. Brug gerne farveunderstregning (n=blå, adj=grøn, v=rød).

a) Hele armen: Tildel alle ordene i øvelse 5 en ordklasse, dog uden at arbejde med ledfunktion, gruppe- eller sætningsstruktur. Brug gerne farveunderstregning:

substantiv (navneord):                          n=blå

pronomen (stedord):                             pron=tyrkis

adjektiv (tillægsord):                             adj=grøn

artikel (kendeord):                                art=olivengrøn

numerale (talord):                                num=lysegrøn

verbum (udsagnsord):                          v=rød

infinitivmærke (navneformsmærke):      infm=orange

adverbium (biord):                               adv=gul

præposition (forholdsord):                    prp=brun

konjunktion (bindeord):                        conj=grå

interjektion (udråbsord):                       intj=pink

b) Eksperimentér med "paintbox"-øvelsen på https://edu.visl.dk. Brug sætninger fra øvelserne i denne bog, eller lav dine egne sætninger. Computerprogrammet gør det muligt interaktivt at farvelægge ordene i sætningen for den rigtige ordklasse, så du kan teste dig selv, få en highscore for korrekthed/tidsforbrug og finde berømmelse i VISL's hall of fame på internettet.

Øvelse 2a – Nemme objekter og ét-ords-verbaler

(SV – VS? - SVO – OVS – VSO? – V! – VO!)

 

V, P
l

verbal

prædikator
udsagnsled

Flodheste spiser ikke fisk.  (ord)

Det kunne have været værre. (gruppe)

S
û

subjekt
grundled

Flodhesten sover. (ord)

I dag mødte han sin første flodhest. (ord)

Grammys venner begyndte at grave i lagkagen. (gruppe)

Hvem vil have en is? (ord)

Od

direkte objekt

akkusativ-objekt
genstandsled

Tænd lyset! (ord)

Min bror har købt 2 kasser øl. (gruppe)

Han ved ikke hvornår gæsterne kommer. (sætning)

Sidste år blev vi også lovet en god sommer. (gruppe)

 

I denne øvelse består de fleste led af kun ét ord, og det er derfor ikke (endnu) nødvendigt at tegne hele sætningstræer. Det er nok at sætte ledsymbolet under/over det pågældende ord. Hvis du imidlertid støder på et led, som du mener, består af flere ord (en gruppe), sætter du bare ledsymbolet under/over ét ord i gruppen, - helst det ord, du synes, er hovedordet i gruppen:

 

               Ronja          en      flodhest

                   û       l                   

 

Som forberedelse på senere øvelser, hvor sætningsled ofte består af mere end ét ord, kan du også vælge ved understregning at markere, hvilke ord der hører sammen i en gruppe:

               Ronja           en      flodhest

                   û       l               

eller:

               Ronja           en      flodhest

                   S       V                 Od

 

Symbolerne for subjekt (l,S), objekt (▲,Od) og verbal (l,V) markerer ordenes funktion, dvs. hvad ordene gør i sætningen, ikke deres form, dvs. hvad de er. Ordenes form er deres ordklasse og at de danner grupper (eller sætninger). For at afrunde øvelsen, kan du tilføje formoplysninger vha. understregninger:

 

               Ronja           en      flodhest

                   û       l               

 

Du kan også benytte VISL's såkaldte "horisontale kolon-notation", med store bogstaver for funktion, og små bogstaver for form. Brug 'g' for en gruppe af flere ord:

               Ronja           en      flodhest

                   S:n    V:v              Od:g

 

a) Familien spiser andesteg.

b) Tampen brænder.

c) Laver du mad?

d) Peter hader lektier.

e) Pædagogerne strejker.

f) Luk vinduet!

g) Kommer Trine?

h) Alle morer sig.

i) Løb!

j) Ham kender jeg!

 

a) Grammy likes water.

b) Who wants ice cream?

c) Everybody laughed.

d) Laura kissed Nigel.

e) Read it!

f) What happened?

g) Leave!

h) Mary teaches English.

i) That I prefer.

j) Santa brings presents.

 

a) Martin mag Kuchen.

b) Alle tanzten.

c) Hast du Zeit?

d) Lies!

e) Wen liebt Susanne?

f) Zauberer spielen Quidditsch.

g) Frag Oma!

h) Darf man das?

i) Nilpferde fressen Gras.

j) Geburtstage feiert man.

 

a) Claire dort.

b) Nous avons un chien.

c) Ça va?

d) Pierre lit un livre.

e) Préparons le déjeuner!

f) Tu aimes la neige?

g) Écoutez!

h) Maman regarde un film.

i) Il ne croit rien.

j) Je t'aime.

Øvelse 2b – Vanskelige objekter

(SVOiOd, SVOp, SVOdOp)

 

Oi
n

indirekte objekt

dativ-objekt
hensynsled

Du kan umuligt give ham ret.
Han har lovet sin mor at drikke mindre.
Vis mig din flodhest!  
Peter skylder sin kæreste en forklaring.

Op
u

præpositionsobjekt
emneled

Hvad synes du om hende?
Jeg har talt med banken.

 

I denne øvelse udfyldes mange sætningsled ikke af enkelte ord, men af grupper (g). Du kan vælge at markere grupperne vha. en fælles understregning for hele gruppen (som beskrevet i sidste øvelse), men du kan også eksperimentere med træ-notationen. Sæt da gruppe-stregen over de ord der hører sammen. På den måde får du bedre plads til de farvede understregninger, der skal markere ordklasserne. Brug en dobbeltstreg som  sætningsrod:

 

a) Maria sender Peter et julekort.

b) Morten fik sig en ny computer.

c) Han viste sin nye computer til Pia.

d) Giv hende blomsterne!

e) Grammy tænker på Afrika.

f) Moren fortalte barnet en historie.

g) Faren læste en bog for barnet.

h) Hvem fortæller du om hemmeligheden?

i) Tror du på det?

j) Figuren minder om en bæver.

 

a) His girl friend sent me an e-mail.

b) Peter borrowed her his play station.

c) Give me five!

d) They promised the world a new order.

e) Think of a number!

f) Who promised you that?

g) Mary gave no present to her brother.

h) The king turned on his enemies.

i) Show me your pictures!

j) He left his children 20 million.

 

a) Eva gab Adam einen Korb.

b) Was schenkst du Opa?

c) Mein kleiner Bruder lässt mir keine Ruhe.

d) Peter steht auf Blondinen.

e) Sie diskutierten über Politik.

f) Mir hilft keiner.

g) Schreib ihm einen Brief!

h) Martina träumt von Weihnachten.

i) Mit wem redet er?

j) Seine Eltern bezahlten ihm die Reise.

 

a) Quel âge avez-vous?

b) Prête-moi ce film!

c) Nicole fait du ski.

d) Qu'est-ce que tu en penses?

e) Ça dépend du temps.

f) Pierre donne des fleurs à son amie.

g) Qui m'aiderá?

h) Nous nous souviendrons de ces vacances merveilleuses.

Øvelse 3 - Adverbialer

(AVS – SVA – VSA? – AVSO – SVAO – SVOA – VSOA?)

 

A
Ú

adverbial

biordsled

frit (fAÚ)

Mødre kører sikrest.

I går (1) fandt man flyets sorte boks dybt vand (2).

Mormor kommer næste søndag.

 

 

 

evt. bunden (bAÙ)

Han bor nu i Roskilde.
Det varede længe.

Hun er ikke hjemme.

 

Formålet med denne øvelse er at finde alle adverbialer, - ikke at finde ud af hvad slags de er, og det er derfor underordnet om der er tale om frie eller bundne adverbialer. Men husk, at præpositionsforbindelser både kan være objekter og adverbialer. En god test for adverbialer er at se om ledet kan spørges til med hvor? - hvornår? - på hvilken måde? - i hvilken grad?

               Læg mærke til at der som regel kun er ét subjekt (û) og højst ét objekt af hver slags (▲nu) i en sætning, mens der kan være flere adverbialer (Ú) i samme sætning:

 

a) I dag kommer bedstemor.

b) Malene drikker aldrig rødvin.

c) Stol aldrig på en alien!

d) Drengen skar brødet med en lommekniv.

e) Græd ikke!

f) Hvordan synger hun?

g) Kommer du til festen?

h) Hvor har du servietterne?

i) De dansede hele natten.

j) Michelle bor i Paris.

 

a) Nobody runs faster.

b) I saw him yesterday.

c) Where is mother?

d) Who lost his keys on the beach?

e) Call me at home!

f) NASA put a man on the moon.

g) A brown girl danced in the rain.

h) The horse raced across the field.

i) On the roof sat a blackbird.

j) Mr. Brown promised his son a computer for his birthday.

 

a) Morgen kommt der Weihnachtsmann.

b) Die Biber schwammen im Fluss.

c) Martina will lieber ein Eis.

d) Wahrscheinlich kann er kein Dänisch.

e) Wo liegt Stuttgart?

f) Wann zeigst du ihm deine Briefmarkensammlung?

g) Lass den Hamster aus dem Stall!

h) Nilpferde schwimmen langsam.

i) Jeden Tag übt Peter Grammatik.

j) Was wünschst du dir zum Geburtstag?

h) Ich glaube nicht an Heinzelmännchen.

 

a) Demain, nous visiterons Paris.

b) Comment t'appelles tu?

c) En été, Michèle vá à la montagne.

d) Elle aime bien la musique.

e) Son grand-père travaillait dans son jardin tous les jours.

f) Lentement, l'oiseau se rapprochait.

g) Où habitez-vous?

h) Les amis allaient à la plage chaque jour.

Øvelse 4 - Prædikativer

(SVP – PVS[?] – VSP? – SVOP – OVSP - VSOP?)

 

Ps, Cs
Ä

subjektsprædikativ
omsagnsled til grundled

Han er syg i dag.
Hun hedder Mette.
Gorm blev valgt til konge.
I Rom arbejdede han som guide.

Po, Co
Å

objektsprædikativ
omsagnsled til genstandsled

Jeg finder hans optræden yderst kritisabel.
De fleste anser flodheste for fredelige.
De maler byen rød.

 

Prædikativer er noget man er, eller bliver, eller ser ud til at være, eller som andre tror man er. Prædikativer er ofte adjektiver, og hvis de er, bliver de sat i flertal sammen med det ord, de henviser til (fx: han er syg, det er sygt, de er syge). Husk, at man ikke kan have et objektsprædikativ (Å, Po) uden et direkte objekt (▲, Od), og at man ikke kan have et subjektsprædikativ  (Ä, Ps) i en sætning med et direkte objekt (▲, Od). Denne øvelse skal udføres som den forudgående, dvs. med træer, gruppestreger og ordklassefarvning:

 

a) Julen er dejlig.

b) Klog er han ikke.

c) Vejret bliver bedre næste år.

d) Hvad hedder din far?

e) Virker hun ikke lidt nervøs?

f) Nederlaget gjorde ham rasende.

g) Dommeren erklærede ham som vinder.

h) Kioskejeren kaldte manden for en idiot.

i) Det kalder man ikke sin far!

j) Batterierne var helt nye.

 

a) Linda looks beautiful.

b) It seems impossible.

c) He calls himself a Christian.

d) What is a subject complement?

e) Leave the kid alone!

f) Nobody is perfect.

g) The sale made him a millionaire.

h) Peter imagined her naked.

i) Cooper likes his coffee black.

j) Consider it done!

 

a) Michael ist müde.

b) Wie war die Party gestern?

c) Alles war umsonst.

d) Ihre Mutter pflegte sie gesund.

e) Trink den Tee lieber warm!

f) Das halte ich für unmöglich.

g) Leicht war es nicht.

h) Harry Potter wurde Schulsprecher. (Harry_Potter)

i) Die Räuber machten Robin Hood zu ihrem Anführer. (Robin_Hood)

j) Ich finde die Idee einfach geil.

 

a) Anne est jolie.

b) Soyez plus précis!

c) Michael est un castor.

d) Un jour, ce garçon deviendrá médecin.

e) Les vacances le rendent toujours plus vif.

f) Dans la grande ville, Jeanne se sentait perdue.

g) Michael mange ses poissons crus.

h) La France considére comme trés dangereuses les vaches anglaises.

Øvelse 5 - Gruppestruktur

 

g

syntagme

gruppe

Den gamle bedstemor sov i hængekøjen. (np)

Træerne i haven var meget gamle. (adjp)

Internetforbindelsen kører særdeles stabilt. (advp)

I 1997 flyttede vi fra Vejle. (pp)

H, K
«

kerne, "hoved"

et (1) stort (2) træ

uden penge

ganske sent

D

<>

dependent

alle (1) hans (2) store (3) franske (4) biler (Dmod)

pigen fra Venezuela (Dmod)

eksamen i dansk grammatik (Darg)

Apachernes høvding, Jeronimo (Dmod, apposition)

meget snart (Dmod)

bange for ikke at slå til (Darg)

mellem træerne (DP, styrelse)

uden at tøve (DP, styrelse)

 

Øvelsen går i første omgang ud på at analysere de understregede grupper mht. gruppeled, dvs. at skrive symbolerne for hhv. kerne («) og dependenter (<>) over/under ordene i grupperne. Brug evt. '>' for venstre-dependenter, og '<' for højre-dependenter:

 

                   >                 «                                      >        «

               Hans internetforbindelse      kører ikke    særligt stabilt.

 

                   >       «      <                                    >     «         <

               Hans moster Marie              købte           en kasse sodavand.

 

 I  anden omgang er opgaven, at tegne et komplet sætningstræ for hele sætningen! Pas på, der kan være en gruppe inde i en gruppe!

 

 

a) De små marsvin havde øjnene åbne.

b) Andreas læste under dynen.

c) Jeg kommer meget gerne.

d) Pia købte et helt nyt stereoanlæg.

e) Hvor mange søskende har du?

f) Under ingen omstændigheder skal jeg til København i ferien.

g) Det var en alle tiders jul.

h) Grammy blev forfærdelig sulten efter den lange vandkamp.

i) Hvor hurtigt cykler han?

j) Den lille pige med tændstikkerne var helt blå af kulde.

h) Statsministeren er bange for tosprogede.

 

a) Have a good look!

b) He speaks very fast.

c) Little Peter is afraid of spiders.

d) So far, they found no little green men on Mars.

e) This is one big motherfucker of a comet.

f) Laura was quite impressed with Peter's friend.

g) A funny man with an umbrella walked down the street.

h) How old is your sister?

i) I see him every single day.

j) Who knows the answer to my question?

 

a) Das verrostete Fahrrad gehört Peter.

b) Martina fand viele bunte Muscheln am Strand.

c) Der Stern von Bethlehem war eine Supernova.

d) Es ist viel zu warm.

e) Wie viele Kuscheltiere hast du eigentlich in deinem Bett?

f) Lass mir etwas Kirschkuchen übrig!

g) Fast alle Dänen mögen Aqua.

h) Grossvaters alter BMW fährt immer noch.

i) Leihst du mir noch einmal den Film über Tibet?

j) Nach dem Fest war Tanja zum Umfallen müde.

 

a) Il boit un bon vin blanc.

b) La Françe construit des trains de grande vitesse.

c) Tout le monde paraissait très heureux.

d) Pour un professeur, il parle beaucoup trop vite.

e) Quel est ton acteur préferé?

f) Avez-vous peur de cette brute?

g) La chasse aux castors est interdit au Danemark.

h) Sa rédaction est la meilleure de toutes.

 

På "VISL-light"-niveauet er det i princippet nok at markere gruppernes kerner og dependenter som hhv. «og <>, men har du Grammy-blod i årene, kan det være en idé at se, om du kan finde ud af, hvilken slags gruppe og hvilken slags dependenter der er tale om. Brug følgende gruppetyper:

 

                                          typisk <>                 typisk «                        

nominalgruppe (np)          art, adj                     n

adjektivgruppe (adjp)        adv (test:"aldeles")   adj, pron (adjektivisk)

adverbiumsgruppe (advp)  adv (test:"aldeles")   adv

præpositionsgruppe (pp)    n, np                        prp

 

Har du mod på mere, kan du prøve, at skelne (i nominal- og adjektivgrupperne) mellem bestemmere (Dmod, modifikatorer) og argumenter (Darg). Modifikator-dependenter er lidt som prædikativer eller adverbialer, og kan udskiftes relativt frit, mens argument-dependenter er som objekter, og kan enten ikke udelades (dependenter af præpositioner, i pp-grupper), eller kræver fx en bestemt præposition af en pp-dependent (sur , vild med, striden om). Til markering af forskellige gruppe- og dependent-typer er det bedst at bruge VISL's "horisontale kolon-notation" med store bogstaver for funktion, og små bogstaver for form.

 

Har du mod på endnu mere, kan du også gå tilbage til tidligere øvelser, analysere de grupper, som  du indtil nu kun har markeret med understregning, og tegne hele sætningstræer.

 


Øvelse 6 – Paratagmer

 

CO  
«

koordinerende

konjunktional

Vi købte 3 brød, 10 boller og 5 kager.

Lisa og Leander er taget i byen.

CJT
#

konjunkt

sideordningsled

En gammel men snu flodhest flygtede fra zoologisk have.

Det er usikkert om han kommer i aften eller i morgen

par, cu

 

paratagme

sideordning

(compound unit)

Romeo og Julie gik i biografen.

Camilla virkede meget træt og uoplagt.

Det var hans drøm at se Rom og opleve historien

 

I stedet for at tegne fuldvoksne træer med det samme, kan det være en idé, først at lave en "flad" analyse af sætningerne, hvor de sideordnede led markeres én efter én på samme niveau som sætningens eller gruppens øvrige led, dvs. uden brug af konjunkt-symboler (#) og paratagmer (- - - - -):

                                                                              

               Lisa       og      Leander       dansede       hele    aften

               û           «      û                 l                  >        «  

                                                                                      Ú

 

               En gammel men snu flodhest         flygtede       fra      zoologisk have

               >       >        «             >      «                   l                              >       «

                                      û                                              «                <

                                                                                                Ú

Herefter bliver det nemt at se, hvad der er paratagmer - hver gang to éns led står ved siden af hinanden med et 'og', 'eller', 'men' («) eller komma imellem sig, er der tale om en sideordning (paratagme): Funktionen "løftes" til at være hele paratagmets funktion, og konstituenterne, der før bar funktionssymbolet hver især, bliver til konjunkter (#, sideordningsled). 'Lisa og Leander' bliver således til #«# inde i et subjektsparatagme (û), og 'gammel men snu' bliver til #«# inde i et dependent-paratagme (>):

 

 

a) Grammy og Michael legede sammen.

b) De spiste, sang og dansede.

c) Signe købte tyve gule og røde roser.

d) Kommer du lørdag eller søndag?

e) Kvinder er pattedyr og mænd er pungdyr.

f) Tilbuddet gælder til og med den tredje august.

g) Håndværkerne arbejdede hurtigt og effektivt.

h) Er det nu godt eller skidt?

i) Peter havde ingen penge, men han tog på ferie alligevel.

j) De mødte hinanden i Tivoli tre eller fire gange.

 

a) Bob and Mary met in Bristol.

b) The new king wants all or nothing.

c) The lion, the witch and the wardrobe are part of Narnia.

d) Who or what made him angry?

e) William washed the dishes, and Diana made dessert.

f) Stop the car and let me out!

g) That frog is ugly, but rich.

h) Harry played a dangerous and exciting game.

i) For better or worse, Peter and Paula moved to Canada.

j) This is no weather for man or beast.

 

a) Mutter und Vater versteckten Ostereier.

b) Morgen besuchen uns drei oder vier gute Freunde.

c) Langsam und methodisch putzte er sich die Zähne.

d) Deutsche Grammatik ist schwer, aber französische ist schlimmer.

e) Wann und wo ist die Party?

f) Wir sahen einen Film von und mit Kevin Costner. (Kevin_Costner)

g) Wir haben mindestens 10 oder 20 Kaninchen im Garten.

h) Kauf Kartoffeln, Möhren und Zwiebeln für die Suppe!

i) Petra trug ein langes und wunderschönes Kleid.

j) Peter spielt die ganze Zeit Computer oder Playstation.

 

a) J'aime bien la France et son climat.

b) Les deux animaux et leur nouvelle amie humaine s'amusaient grammaticalement.

c) Ou vous m'aidez, ou nous ne finirons jamais.

d) La maison de mes grand-parents était petite mais bien confortable.

e) Ni Grammy ni Michael ne parlent français.

f) Est-ce que tu préfères ton thé avec sucre ou sans? (est-ce_que)

g) Nous avons au moins 10 ou 12 carottes dans nôtre réfrigérateur. (au_moins)

h) Pierre a un vélo neuf, mais il ne l'utilise guère.

 

 


Øvelse 7 – Verbalgruppen

 

g (vp)

l

verbalsyntagme
verbalgruppe

Det ville have været dejligt med en kold guiness.
Huset er (blevet) solgt til anden side.
Den lille pige kom løbende med sin kanin. 

V*,Vm,Vh

µ eller «

hovedverbum

Jeppe plejer (1) at drikke (2) en del vin.
Ingen har endnu set barnet. 

Vaux

¡ eller <>

auksiliarverbum 
hjælpeverbum

Ingen har endnu set barnet.
Marsvinene er (1) blevet(2) fodret allerede.

Vpart

¤ eller <>

verbalpartikel

udsagnsordstilføjelse

Du kan ikke trække momsen fra.
Sommervejret bliver nok ikke ved.

INFM

Ü eller <>

infinitivsmærke

navneformsmærke

Højt at flyve (1) er dybt at falde (2).

 

Meningen med denne øvelse er i første omgang kun at identificere verbalgruppen l (husk, at den kan være diskontinuerlig!) og dens kerne, hovedverbet, som så får funktionen «, mens alle andre ord i gruppen (både hjælpeverber, partikler og infinitivmærket) må nøjes med et dependentsymbol <>.

 

Vil du undgå diskontinuerlige led, kan du vælge at opløse verbalgruppen i dens enkeltdele og give den en "flad" analyse på sætningsniveau. Her er det så til gengæld oplagt at skelne mellem forskellige verbale funktioner. Hvad der ellers ville være kernen i verbalgruppen, bliver hovedverbum (µ), og dependenterne bliver til ¡ (hjælpeverber):

 

               Marsvinene      er       allerede        blevet          fodret

                   û                 ¡           Ú           ¡                µ

 

De mere sprogspecifikke verbal-dependenter Ü (infinitivmærke eller verbalkonjunktional)  og evt. ¤ (verbalpartikel) diskuteres nærmere i kommentarerne 7 og 9.

 

a) Grammy har spist hele kagen.

b) Vil du hjælpe mig med lektierne?

c) Andrea kunne ikke have ramt et bedre tidspunkt.

d) Idébrevkassen vil blive tømt hver aften.

e) Ingen har endnu set den afskyelige snemand.

f) Hvorfor kunne du ikke komme?

g) Moster har ingen festsang lavet denne gang.

h) Ham tør du ikke invitere!

i) Det problem burde vi have forudset.

j) Har du før spist græstærte eller fiskefrikadeller?

 

a) Daddy has repaired my bicycle.

b) Monica has been invited by the president.

c) Where did you put the chocolate?

d) Please don't tell her our secret!

e) What would you like for dinner?

f) It could have been much worse.

g) Everybody was singing and dancing in the rain.

h) We can and will help you.

i) Never before has anything like that happened here.

j) Have you been to the US or Canada?

 

a) Alle Gäste sind gekommen.

b) Michael kann nicht einschlafen.

c) Möchtest du mit mir tanzen?

d) Es hätte schlimmer kommen können.

e) Was sollen wir spielen?

f) Zwei Gefangene waren über die Mauer geflüchtet.

g) Grammy wird grosse Bäume fällen.

h) Die Grosseltern würden es bestimmt erlauben.

i) Habt ihr schon gegessen?

j) Die Berliner Mauer ist abgerissen worden.

 

a) Maintenant on peut voir des castors au Danemark.

b) Qu'avez-vous fait hier?

c) Je voudrais réserver une chambre pour quatre nuits à l'auberge de jeunesse.

d) Le vendredi, Giselle doit se lever tôt.

e) Nous ne sommes pas descendu à la bonne station.

f) Grammy a toujours voulu se baigner dans un lac danois.

g) Vous allez voir de jolis hippopotames en Afrique.

h) Pierre va voir son amie, et il vient de lui acheter un bouquet de roses.

i) Nous avons dû tout reconstruire.

j) Madeleine a commencé à travailler dans une boulangerie.


Øvelse 8 – Ledsætninger

 

s, cl

 

sætning, clause

 

  fs, fcl

finit (led)sætning

Jeg tror ikke at det er sandt.

Fortæl mig hvor jeg kan få en guiness!

Det marsvin vi købte var brun med sorte pletter.

  is, icl

infinit (led)sætning

Grammy hader at svømme i saltvand.

Amtet har ikke penge til at betale for operationerne.

  as, acl

averbal (led)sætning

Om muligt, bliver det endnu dyrere til næste år.

 

Ledsætninger er sætninger, der udfylder en ledplads i en anden sætning eller en gruppe. Idéen med nedenstående øvelse er udelukkende at identificere den mest almindelige type ledsætninger - finitte ledsætninger (fs, fcl), dvs. ledsætninger, der i lighed med hovedsætninger indeholder et finit verbum (et verbum bøjet i tid). Herudover findes der infinitte ledsætninger (is, icl) uden et finit verbum (jf. øvelse 9), og averbale sætninger (as, acl) helt uden verbum . Læs evt. kommentarafsnittene 8 og 9, hvis du vil vide mere ...

               Som hovedsætningens rod bliver også hver ledsætningsknude i træet markeret med en dobbeltstreg (i modsætning til grupperne, der får en enkelt streg). Husk at ledsætninger kan forekomme både som led af hovedsætningen, af en gruppe eller af en anden ledsætning. Ledsætninger starter ofte med et indleder-ord, en underordnende konjunktion, eller et relativt eller interrogativt pronomen. Dette gælder generelt for alle finitte ledsætninger i tysk og de romanske sprog, mens danske og engelske ledsætninger ikke nødvendigvis har en indleder, og derfor kan være mere vanskelige at opdage, som i følgende 3-i-1-sætning:

 

a) Peter vidste, at ulven ventede på ham.

b) Om en bjørn er brun eller hvid, er lige meget.

c) Har du set, at jordbærrene er røde?

d) Grammy, der var meget sulten, snuppede en fisk eller to.

e) Kan du fortælle mig, hvor jeg kan finde en forlængerledning?

f) At verden er rund, har man vidst længe.

g) Mars er kold, fordi den ingen drivhuseffekt har.

h) Jeg tror ikke på, at tosprogede børn er dårlige til dansk.

i) Hvis du har lyst, må du gerne låne min hest i ferien.

j) De mennesker Grammy  havde set, var sorte.

 

a) Grammy thought Denmark was nice.

b) I liked the book Claire gave me.

c) Never kiss a beautiful frog, - unless you are one.

d) Ptolemy proved the earth was round, 1500 years before Columbus.

e) The man who really did it was never caught.

f) When you are done, give me a call!

g) That he hates garlic, does not make him a vampire.

h) Who said grammar was easy?

i) All I know is that Peter loves her.

j) If Denmark wins tonight, they will be in the finals.

 

a) Ich glaube nicht, dass er beisst.

b) Kannst du mir sagen, wo Walter ist?

c) Wenn du willst, zeig ich dir meine Plattensammlung.

d) Meine Schwester hat einen Papagei, der sprechen kann.

e) Wen ich zu meinem Geburtstag einlade, kann dir doch egal sein.

f) Alle wollten wissen, wann du zurückkommst.

g) Christian, der kein guter Schiläufer war, fiel dauernd auf die Nase.

h) Was ihr nicht aufessen könnt, könnt ihr mitnehmen.

i) Peter wartete und wartete, während das Wetter immer schlechter wurde.

j) Obwohl Billy ziemlich klein war, hatte er  gewaltige Muskeln.

 

a) Est-ce qu'il y a un autobus qui va à la gare? (est-ce_que)

b) Je crois que j'ai eu de la chance.

c) S'il y a une fête, nous y allons.

d) Marie aime bien les cochons d'Inde, parce qu'ils sont si drôles.

e) Ce qui m'a frappé en France est qu l'on discute beaucoup la politique. (ce_qui)

f) Pierre, qui voulait être poli, gardait le silence.

g) Cette semaine nous avons appris, que l'on ne peut relâcher, quand on a peur de quelque chose.

h) Comme vous pouvez le voir, ce chien ne fait mal à personne.


Øvelse 9 – Infinitiver og formelt subjekt

 

g (vp)

infinitiv-gruppe

At flyve er skønt. (S:g)

Det er rart at have været i bad. (V:g)

cl (icl)

s (is)

infinitiv-(led)sætning

At have gjort det med vilje gør det til en forbrydelse. (S:cl)

Der er ikke ressourcer til fortsat at betale for alle de operationer. (D:cl)

Sf  
(û)

formelt subjekt -

foreløbigt subjekt

Det er sundt at svømme hver dag

Det lykkedes ham at standse hesten.
Ligeledes er der ikke grund til at inddrage domstolene.
Hen på aftenen begyndte det at sne.
Der blev solgt en del øl.

Ss
(û)

formelt subjekt -

situativt subjekt

Det sneede i flere timer.
Der blev kæmpet på flere fronter.

 

Det er i øvelsen ikke nødvendigt at skelne mellem  foreløbigt subjekt (Sf) og situativt subjekt (Ss) - begge markeres blot som formelt subjekt (Sf), med en parentes omkring subjektsymbolet: (û). Øvelsen indeholder ikke eksempler på foreløbige/formelle objekter (jf. kommentarer 9).

          Infinitivsætningerne kan i de germanske sprog ud over infinitiven selv kendes på infinitivmærket (at, to, zu). Man skal imidlertid passe på ikke at forveksle den danske konjunktion 'at' (der indleder finitte ledsætninger) med infinitivmærket 'at'. Husk også, at infinitivmærket ikke nødvendigvis er det første ord i infinitivsætningen - i dansk og engelsk kan der være foranstillet forskellige adverbier, og i tysk kan infinitiven være det sidste ord i sætningen.

 

a) Det er forbudt at drille læreren.

b) Der blev kæmpet til sidste blodsdråbe.

c) Hvor har du lært at danse tango?

d) Her er hyggeligt.

e) At svømme hver dag er godt for ryggen.

f) Hjælper det at få en kold sodavand?

g) Malene ville vide, om der var flere billetter til koncerten.

h) Lille Peter lovede aldrig mere at sprøjte med vand.

i) Grammy så flodhestene plaske i søen.

j) Er det ikke trist, at ferien snart er slut?

k) Kommer der mange mennesker til din fødselsdag?

 

a) It is not easy to find food for a family of hippopotamuses.

b) Allow me to introduce my friend Grammy!

c) There is enough wood for many beaver families around Silkeborg.

d) Do you know whether there will be a party tonight?

e) Where was it that you saw the little hippopotamus?

f) It is still an open question whether or not there is or has been life on Mars.

g) Ronja made her friends eat a lot of ice cream.

h) I want her to be happy.

i) To eat a little less salt might help with your blood pressure problem.

j) This is not your job to decide.

 

a) Es war nicht leicht, Karten zu bekommen.

b) Gibt es hier jemand, der Dänisch sprechen kann?

c) Ob es Sinn hat, ihn noch einmal zu fragen?

d) Es war Susanne egal, was die anderen sagen würden.

e) Grammy stieg ins Flugzeug, ohne sich noch einmal umzusehen.

f) Martina hatte ihrem Freund versprochen, einen Kuchen zu backen.

g) Als ich nach Hause kam, sah ich Peter sein Fahrrad putzen.

h) Kasparow zu besiegen, muss für den Computer ein Genuss gewesen sein.

i) Lass mich deinen Koffer tragen!

j) Vergiss nicht anzurufen, wenn du in München angekommen bist!

 

a) Il est important de manger bien le matin.

b) Y a-t-il une boulangerie par ici?

c) Il nous en reste la moitié.

d) Je n'ai aucun regret d'y avoir participé.

e) Quel temps fera-t-il demain?

f) Il a encore beaucoup des choses à apprendre.

g) Il est bien étonnant qu'il ne soit pas encore venu.

h) Il fait chaud.

i) Le ministère demande aux aspirants de remplir un dossier.

 


Øvelse X – Hårde nødder

 

I denne øvelse er der samlet sætninger, der af den ene eller anden grund er vanskelige at analysere, og ikke umiddelbart falder i nogle af de sætningsmønstre, Grammy stiftede bekendtskab med i Klostermølleskoven. Bl.a. kan der forekomme diskontinuerlige led (fx "strandede" præpositioner, sætningskløvning), frie prædikativer, averbale ledsætninger (sætningsemner), verbalpartikler, vanskelige passivkonstruktioner og grupper uden klare kerne- og dependentfunktioner.

               Parenteserne gør opmærksom på nogle af problemerne.

 

a) De sov to i én seng. (frit prædikativ)

b) Han besøgte Lene i London og Pia i Paris. (sideordningsknude)

c) Trine købte ikke én, men hele to telefoner. (kompleks dependent)

d) Måtte det gå ham godt!

e) Hende har jeg aldrig været i byen med. (diskontinuerlig gruppe)

f) Du kan ikke trække momsen fra. (verbalpartikel eller sætningsled?)

g) Hvo intet vover, intet vinder.

h) Det sneede så meget at haven forsvandt under en hvid dyne. ('så' som gruppekerne?)

i) Det ved jeg ikke hvem har gjort. (diskontinuerlig sætning)

j) Hvor er det du ringer fra? (foreløbigt subjekt eller 'er_det' som fokus-adverbium?)

k) Sent tirsdag aften var der endnu ingen nyheder.

l) Præsidenten regner med at sidde året ud.

m) Mange århusianere forventes at ville købe billetter til kampen. (diskontinuerlig sætning)

n) Ministeren blev afsløret med snabelen i statskassen. (præpositionsgruppe eller averbal sætning?)

o) Prisen blev tildelt den norske statsminister. (direkte eller indirekte objekt?)

p) Peters stile er længere end alle andres. (sammenligningsargument)

q) Som fotomodel kan hun tillade sig alt. (præposition eller konjunktion?)

 

a) The tape-recorder, the tapes and the speakers all belong to Melanie. (frit prædikativ)

b) Mary kissed her friend good-bye.

c) She would rather starve than eat rat meat. ('rather' som gruppekerne?)

d) Who do you think you are? (diskontinuerlig sætning)

e) What is missing here, are the necessary dll-files.

f) I hate it, when you give me that crap!

g) Let it be said: Everybody is eager to please China.

h) A chess computer was known to have beaten Kasparov. (diskontinuerlig sætning)

i) Knowing your mother, I would rather not make her angry. (infinit sætning)

j) Have you turned all the lights off? (verbalpartikel eller sætningsled?)

 

a) Wir haben mindestens 10 oder 20 Kaninchen im Garten. (kompleks dependent)

b) Er ist 5 Jahre älter als sein Bruder. (sammenligningsargument)

c) Hände hoch, oder ich schiesse! (averbal sætning?)

d) Wer andern eine Grube gräbt, fällt selbst hinein.

e) Morten litt sehr darunter, dass er so grosse Ohren hatte.

f) Seine Mutter hasste es, wenn Grammy so schlammig nach Hause kam.

g) Gib es zu: Du hast dein Handy mit Absicht ausgeschaltet!

h) Was gibt es da zu lachen? (infinitiv som dependent eller sætningsled?)

i) In unserer Schule wird weder geraucht noch getrunken. (diskontinuerlig konjunktional?)

j) Die Stadt ist gerade dabei eine Eisbahn auf der Rathauswiese zu bauen.


 

 


In order to continue using the Java applets, see troubleshooting tips and Download Java.
On Windows use Internet Explorer 11. macOS no longer supports Java applets.
The Chrome extension CheerpJ Applet Runner may work for some use-cases.


Copyright 1996-2025 | Report a Problem / Contact Us | Printable Version