Guided tour:
VISL-værktøjer til syntaktisk analyse af spanske
sætninger
Øvelse 1:
Du er nu på den spanske VISL-side hvor
der er forskellige valgmuligheder for analyser samt oversigter over
analyserede sætninger og anvendte symboler. Vi begynder med
symbolsættet, som er oversigten over de anvendte
forkortelser.
- Klik én gang på "Info" i menuen
i den blå kasse til venstre, og derefter
på "Symbol set (Pre-analyzed)". Nu
kommer det spanske symbolsæt frem.
Disse sider giver en liste med eksempler
over de anvendte symboler og den anvendte terminologi i det spanske
analysekoncept. (Hvis du vil udskrive symbolsættet (det kan
være rart at have ved hånden når man forbereder sig
til timerne i syntaktisk analyse) skal du klikke på
"Printer-friendly version" nederst i menuen til venstre INDEN du
klikker på printerikonet. Klik på "tilbage"-ikonet i
internetbrowserens værktøjslinie (øverst til
venstre) for at komme tilbage til VISL).
- Før musen over til rulleskakten i
højre side. Klik og hold nede. Rul derefter ned til bunden
af siderne. Hold pauser undervejs og se på de enkelte
punkter: "Ytringsfunktioner", "Funktioner på
sætningsniveau", de enkelte syntagmers opbygning,
osv.
Du kan også hoppe rundt på siden
ved hjælp af de understregede links.
Gå
til toppen
Øvelse 2:
- Klik på "Overview"
øverst i menuen til venstre.
Du er nu tilbage på den spanske
VISL-hjemmeside. Vi skal nu i gang med det, VISL egentlig handler om,
nemlig sætningsanalyse.
- Klik på linket "Non-automatic parse".
Når siden med overskriften "Pre-analyzed
Spanish sentences" kommer frem, klikker du på linket "Browse
the sentences".
Nu kommer siden med det spanske
sætningskorpus frem. (Brug rulleskakten til højre for at
køre længere ned på siden).
Det spanske sætningskorpus er inddelt i
en række øvelser, hvor sætningerne er opdelt
således, at de afspejler en progression (svarende til
undervisningen).
- Rul ned ad siden og se hvordan
sætningerne er grupperet.
Samtlige sætninger er analyseret
manuelt.
Gå
til toppen
Øvelse 3:
- Vælg eksempelvis øvelse 1 ved
at klikke på linket eller rulle ned til øvelse 1
under skemaet.
Nu dukker sætningerne i øvelse 1
op. Vi vælger nu at arbejde videre med sætning 4 "La casa
parece destruida." For at få en analyse frem er der tre
muligheder:
a) Skriv "øv" og tallet for
øvelsen og sætningen adskilt af punktum (f.eks.
øv1.4) i vinduet over sætningskorpuset.
b) Skriv et eller flere markante ord (i
sammenhæng) fra den sætning man vil se, ind i vinduet
(f.eks. for sætning 4: destruida).
c) Klip og indsæt et eller flere markante
ord ved at markere dem med musen. Tryk Ctrl + C (ved
Macintosh-maskiner er det æbletasten + C). Stil musen i det
hvide vindue og tryk så Ctrl + V. (ved Macintosh-maskiner er
det æbletasten + V). Ordet kopieres nu ind i vinduet (som ved
de fleste tekstbehandlingsprogrammer!). Kopier ikke to linier ad
gangen! Man kan også gå i den øverste menulinie og
vælge Edit og herefter "Copy", placer derefter musen i det
hvide vindue og gå atter til Edit og vælg "Paste". (Den
sidste fremgangsmåde kan i øvrigt bruges overalt uanset
i hvilken hjemmeside man befinder sig).
Fremgangsmåde a) er dog langt den
nemmeste.
- Indtast derfor nu øv1.4 i vinduet.
Tryk på returtasten (eller Klik på "Go"-knappen), og
trædiagrammet dukker frem efter nogle sekunder.
Første gang kan der gå lidt tid
(op til et par minutter på en ældre maskine), da et
hjælpeprogram ved navn "applet" først skal
indlæses. Så vær tålmodig. Du kan checke om
der sker noget ved at holde øje med den nederste bjælke,
hvor det på et tidspunkt står: "applet starter" (eller
noget lignende).
Fortvivl ikke, hvis du får at vide, at
"The requested string is not in the set of the pre-analyzed
sentences". Systemet er meget følsomt over for både
stavemåde og brug af mellemrum (som man nemt kan komme til at
kopiere med), så prøv igen - evt. ved at udvælge
et andet markant ord. Men anvender man øvelses- og
sætningsnummer slipper man for mange af disse
problemer.
Efter et stykke tid, hvor systemet
meddeler, at Java starter og herefter "applet", fremkommer der et
trædiagram som dette (svarende til sætning
1.4):
Trædiagrammet er designet
således, at Funktion angives foroven (grøn farve og
store bogstaver), herunder følger Form (blå farve og
små bogstaver), og teksten befinder sig i de lyserøde
felter, når træet har foldet sig ud. Der opereres
konsekvent med en skelnen mellem form og funktion (det gør
samtlige sprog tilknyttet VISL).
Gå
til toppen
Øvelse 4:
- Fold trædiagrammet ud ved at klikke
på knappen "Expand tree" til venstre.
Her er det en god idé at have analyseret
sætningen på forhånd, da man herved kan få
bekræftet om analysen var korrekt. Nu kommer alle niveauer i
analysen frem:
- Gå med musen hen til
trædiagrammet og check hvad forkortelserne betyder ved at
holde pilen over en grøn/blå kasse.
Forkortelserne vil blive forklaret over
trædiagrammet - igen med grøn skrift for funktion og
blå for form. Samtidig bliver den del af sætningen der
svarer til den overordnede "kasse" fremhævet.
Man kan også gå gradvist
frem:
- Fold trædiagrammet sammen igen ved at
klikke på "Collapse tree". Klik en gang på den
øverste to-farvede kasse.
Herefter fremkommer kun det næste
analyseniveau, dvs. i dette tilfælde de primære
sætningsled. Igen bør du have gættet de
forskellige ledfunktioner forinden. Således fortsætter
man til man når ned til det laveste analysetrin. Når der
ikke er flere analysetrin (= kasser), vil farven på ordene (=
ordniveauet ) blive rød, og så nytter det ikke at klikke
mere da man så er færdig.
Man kan også gå tilbage ved
simpelthen at klikke på en kasse ovenover, så folder
træet sig sammen igen skridt for skridt. Prøv at
udforske mulighederne lidt.
Gå til
toppen
Øvelse 5:
Øverst til venstre i
trædiagramvinduet er der en række rullemenuer. Nogle er
irrelevante i forbindelse med sætningsanalyse, mens andre er
meget nyttige. Vi vil se på menuerne Display, Extras og
Tools.
- Gå ind i menuen "Extras" og klik
på "Morphological information". Hold nu musen hen over
trædiagrammets verbal og se hvordan verbets morfologiske
specifikationer bliver forklaret over trædiagrammet ved
siden af informationerne om funktion og form.
- Gå nu ind i menuen
"Display".
Som standard er VISL indstillet til at vise
funktion over form, men man kan også vælge andre
visninger.
- Klik på "Function left of
form".
Læg nu mærke til, at kasserne ikke
længere står under hinanden, men ved siden af hinanden
adskilt ved et kolon (denne funktion kan være praktisk ved
meget lange sætninger, da der så kan være 'mere'
på skærmen).
- Gå tilbage til "Display" og
vælg "Function only".
Når du nu prøver dig frem ved at
klikke på de enkelte kasser (begynd altid ovenfra) fokuseres
der kun på funktionerne; formen kan så komme i anden
runde.
(F.eks. ved at vælge "Form only" under
"Display").
Gå
til toppen
Øvelse 6:
Det interaktive samspil mellem
VISL-værktøjerne og dig kan naturligvis foregå
ved, at du allerede har analyseret sætningen eller dele af den
og bliver bekræftet eller afkræftet ved at klikke dig ind
på analysen som ovenfor beskrevet.
En anden mulighed er
følgende:
- Klik på "Collapse tree". Herefter
fremkommer grundstrukturen igen. (hvis du tidligere har
ændret træstrukteren, således at formkassen
står ved siden af funktionskassen, så sørg for
igen at sætte funktion over form - se øvelse
7).
- Gå derefter op i "Tools" og klik
på "Build tree". Skærmen viser sætningen
øverst, men alle felter med funktion/form er blanke. Hold
musen over kasserne og se, at funktion og form siger "Ingen" over
trædiagrammet.
- Før nu musen op til det felt der er
over "La". Klik én enkelt gang.
Feltet indrammes nu og forbliver indrammet. Nu
kan man træne sine evner til at finde
funktion/form.
- Gå op i den grønne
bjælke med forkortelserne for funktion. Prøv om du
kan finde funktionen "DET" (determinativ). Man kan rulle til
højre og venstre ved hjælp af pilene til højre
og venstre for bjælken. Når du har fundet den klikker
du på knappen "DET". Herefter indsættes "DET"
automatisk i kassen.
- Indram den samme kasse igen. Gå nu op
i den blå bjælke for at finde den rigtige ordklasse og
vælg her "art-b" (bestemt artikel). Nu dukker det
tilsvarende symbol, "art-b", op i kassen. Gætter man forkert
sker der ikke noget.
VIGTIGT: For at kunne indramme en kasse skal
der ud for "Mode" i den grå menu til venstre stå
"select". Du kan skifte mellem "select" og "label" ved hjælp af
den lille rullemenu. Når du klikker i
funktion/form-bjælkerne skifter den selv til "label", men den
skifter ikke selv tilbage til "select" næste gang du
prøver at markere en kasse. Man kan kun navngive indrammede
kasser, og kun én kasse af gangen.
Gå til
toppen
Øvelse 7:
Man kan naturligvis også gruppere ordene.
Vi ved f.eks. at "La" og "casa" danner et syntagme.
- Klik i feltet over "La" og også i
feltet over "casa". Begge skal være indrammede. Klik
derefter på knappen "Combine Nodes" helt til venstre for at
markere, at de to kasser hører sammen.
Nu dukker en ny knude op (nemlig et
substantivsyntagme).
- Klik på den nye knude så den
indrammes og find herefter "S" (subjekt) og "sbs"
(substantivsyntagme) ved at klikke på de tilsvarende knapper
i de blå/grønne bjælker.
Hvis man fortsætter på denne
måde kan man efterhånden udfylde hele
træet.
- Luk vinduet for at vende tilbage til siden
hvor man indtaster øvelsesnummer, og systemet meddeler dig,
at du nu kan prøve en ny sætning. Klik på
knappen "Reset" for at rense feltet.
Gå
til toppen
Øvelse 8:
- Klik på "Browse the sentences" og
vælg øvelse 10. Vi vælger sætning 8,
så i vinduet skal der blot indtastes øv10.8 og
derefter på retur.
Nu dukker grundniveauet af et trædiagram
op.
- Vælg nu "Expand tree". Læg
mærke til hvorledes se-konstruktionen "se vendían"
noteres i dette system. Flyt musen hen over de andre kasser og
sammenlign med oplysningerne i bjælkerne.
Luk til sidst dette trædiagram for at
vende tilbage.
Gå
til toppen
Øvelse 9:
- Tryk igen på "Browse the sentences"
og vælg nu den gruppe der hedder "Tidligere
eksamenssætninger" (gruppe nr. 9). Du kommer nu til
øvelse 22. Vælg den første sætning ved
at indtaste øv22.1 i det hvide vindue og tast retur (eller
klik på "Go"). Når analysebilledet kommer frem klikkes
i "Expand tree".
Hele analysen kan ikke være på
skærmen samtidig.
- Prøv i den grå bjælke
nederst at køre frem og tilbage, evt. ved at klikke
på de grå pile til højre og venstre for den.
Læg mærke til de detaljerede strukturtræer.
Gå tilbage ved at lukke
trædiagram-vinduet.
Gå
til toppen
Øvelse 10:
- Tryk igen på "Browse the sentences".
Vælg nu frit et par af de sætninger, du vil arbejde
med. Der er over 250 stk. at vælge imellem.
HUSK:
Denne vejledning omfatter kun analyse af
trædiagrammer, men VISL er meget mere end det. Programmet kan
også lave automatisk morfologisk analyse af
ord/sætninger; der er et "spil", hvor man kan træne sin
evne til at genkende ordklasser (Paintbox Game); der er et stort
korpus af avis-tekster og endelig er der links til andre hjemmesider
vedr. sprog. Prøv dig frem og se også på hvad de
andre sprog har at tilbyde.
Der sker hele tiden forbedringer i systemet og
der er ingen grund til at blive nervøs, hvis
skærmbilledet måske ser en anelse anderledes ud end
sidste gang, man forlod det. Det er blot en del af VISL.
Gå til
toppen
Udskrivning af trædiagrammer
fra VISL
I VISL er der ikke indbygget en funktion til
udskrivning af trædiagrammer, så hvis du skal have en
udskrift er du nødt til at overføre skærmbilledet
til et billedbehandlingsprogram. (F. eks. Microsoft Photo Editor, som
beskrives her).
- Når du har åbnet det
trædiagram, du vil udskrive, trykker du på tasten
"Print Screen" i tastaturets øverste højre side.
Hele skærmbilledet bliver nu gemt i computerens
"Udklipsholder".
- Herefter skal du åbne Microsoft
Photoeditor (enten via Start-menuen i skærmens nederste
venstre hjørne eller ved at minimere de åbne vinduer
og klikke på ikonet på skrivebordet).
- I Microsoft Photoeditor vælger du
menuen "Rediger" og klikker på "Indsæt som nyt
billede". Nu får du et billede af hele skærmen, som
den så ud, da du trykkede på "Print Screen". Det kan
du printe ud som det er (klik på printer-ikonet), eller du
kan vælge at klippe selve trædiagrammet ud, så
det kun er det, der kommer på din udskrift. I så fald
skal du vælge ikonet "Marker":
og trække en ramme rundt om selve trædiagrammet.
Når hele trædiagrammet er inde i rammen vælger
du ikonet "Klip":
Nu forsvinder trædiagrammet fra skærmen. Så
vælger du igen "Rediger" og "Indsæt som nyt billede",
og du får nu et mere overskueligt billede, der kun
indeholder det trædiagram du klippede ud.
Alternativt kan du, efter at have markeret
trædiagrammet, vælge punktet "Beskær" under menuen
"Billede". Det giver samme resultat som "Klip" + "Indsæt som
nyt billede".
- Klik på printer-ikonet:
og du får en flot udskrift af det valgte
trædiagram.
De fleste billedbehandlingsprogrammer fungerer
mere eller mindre på samme måde. Nogle gange er man dog
nødt til at åbne et nyt, tomt billede for at kunne
sætte noget ind. Men prøv dig frem.
Gå til
toppen
|