|
|
Symboloversigt for Grammy & VISL lite
A) Funktion:
Standard
Skoleniveau
(VISL Lite) |
Andre
niveauer |
Kategori |
Eksempler |
|
(ikke i
Post office) |
|
Verbal (V),
Prædikator (P), udsagnsled |
Flodheste spiser ikke fisk.
Kirsebærkage havde han altid kunnet
lide.
Det kunne have været værre. |
|
|
(Post office) |
Hjælpeverbum (Vaux), også
som (D) |
Mor ville elske det. |
|
|
(Post office) |
Hovedverbum (Vm), også som (H,
K) |
Mor ville elske
det. |
|
|
(Post office) |
Verbalpartikel (Vpart), også
som (D),
evt. som (A) |
Problemerne har stået på
i lang tid. |
|
|
(Post office) |
Infinitivsmærke (INFM), også
som (D) |
Har du husket at øve klaver? |
|
|
|
Subjekt (S), grundled |
Flodhesten sover.
Hvem vil have en is? |
|
(ikke i
ultra-lite) |
|
Formelt subjekt (Sf), i VISL default
delt i foreløbigt subjekt (Sf)
og situativt subjekt (Ss), i VISL ultra-lite
begge som (S) |
Det (Sf) lykkedes ham at standse hesten.
Der (Sf) blev solgt en del øl.
Det (Ss) sneede i flere timer.
Der (Ss) blev kæmpet på flere
fronter. |
|
|
|
Direkte objekt (Od), Akkusativ-objekt,
genstandsled |
Tænd lyset!
Ved du om Tina kommer? |
|
|
|
Indirekte objekt (Oi), Dativ-objekt,
hensynsled |
Peter skylder sin kæreste en forklaring. |
|
(ikke i
ultra-lite) |
|
Præpositionsobjekt (Op),
middelbart objekt, emneled, i VISL ultra-lite som (A) |
Hvad synes du om hende?
Den historie tror jeg ikke på. |
|
|
|
Subjektsprædikativ (Ps),
Subjektskomplement (Cs),omsagnsled
til grundled |
Han er syg i dag.
Pigen hedder Mette. |
|
|
(ikke i lite) |
Frit subjektsprædikativ (fPs,
fCs),
i VISL lite som (A) |
om natten svømmer hun altid nøgen.
Vi er alle med på det. |
|
|
|
Objektsprædikativ (Po), Objektskomplement
(Co), omsagnsled til genstandsled |
De maler byen rød.
De gjorde Gorm til konge. |
|
|
|
Adverbial (A), biordsled, i VISL
extended evt. frit (fA) eller bundet (bA) til subjekt (bAs) eller objekt
(bAo) |
Bilen kørte for stærkt.
Morten arbejder på ambassaden. |
|
(ikke i
Post office |
|
Kerneled (K), hovedled (H) |
Jeg så en stor ræv.
Der er ikke mere mælk i huset.
Hun er meget ung. |
|
|
|
Dependenter (D), adled |
Det er for sent nu. Gamle
Gorm sover.
Har du mødt pigen fra Venezuela? |
|
|
|
Subordinator (SUB), underordnende
konjunktional |
Grækerne vidste, at jorden er rund.
En spurv i hånden er bedre end ti
på taget. |
|
|
|
Koordinator (CO), sideordnende
konjunktional |
Anne og Peter dansede.
Far spiser fisk, men ikke ål. |
|
(ikke i
Post office) |
(ikke i ultra-lite) |
Konjunkt (CJT), sideordningsled |
Bamse og Kylling
legede i skoven.
Kommer han i aften eller først
i morgen? |
|
|
(optionel) |
Dummy-funktion (X), underspecificeret
led på sætningsniveau (ikke brugt i Grammy) |
Hun burde (Vaux) tage (Vm) hjem (A) og skifte
(Vm) tøj (Od).
Rip gav Rap (Oi) en is (Od) og
Rup (Oi) en kiks (Od). |
|
(ikke i
Post office) |
|
Ytring, utterance (UTT) |
Det sner. Passer det? Løb! Nej da! |
|
|
(ikke i lite) |
Udsagn, statement (STA) |
Chokolade er dyr i Danmark. |
|
|
(ikke i lite) |
Spørgsmål, question (QUE) |
Hvor er fjernstyringen? |
|
|
(ikke i lite) |
Ordre, command (COM) |
Spis brød til, Pia! |
|
|
(ikke i lite) |
Udråb, exclamation (EXC) |
Sikken varme! |
|
B) Form:
Verbum (v), udsagnsord, i VISL extended evt. finit verbum (v-fin),
infinitiv (v-inf), præsensparticipium (v-pcp1), perfektumsparticipium (v-pcp2)
Substantiv (s), nomen
(n), navneord
Proprium (prop), egennavn (ikke i VISL lite)
Adjektiv (adj), tillægsord
Adverbium (adv), biord
Pronomen (pron), stedord (i VISL extended 6 underkategorier)
Artikel (art), kendeord
Numerale (num), talord
Præposition (prp),
forholdsord
Konjunktion (conj), bindeord,
i VISL extended evt. koordinerende (conj-c),
subordinerende (conj-s) og prædicerence (conj-p)
Interjektion (intj), udråbsord
Infinitivsmærke (infm),
navneformsmærke
(led)sætning, clause (cl): "det sner", "som jeg ikke havde
set før", "at cykle om vinteren", "set i bakspejlet"
gruppe (g), syntagme: "den lille flodhest", "ville have kunnet ske",
"på taget", "særdeles grim", "meget ofte"
paratagme (par), sideordning, co-ordinated unit (cu): "Peter og
Anne", "fattig men smuk", "død eller levende"
Dummy-form (x) på sætningsniveau (optionel, ikke brugt
i Grammy): "Hun burde tage hjem og skifte
tøj"
Inspireret af den engelsk/romansk-internationale tradition (og latin) bruges
'c' i.st.f. 'k' i alle forkortelser.
Funktionssymbolerne i anden spalte er optionelle underkategorier, der
på skoleniveau (VISL lite) kun introduceres efter behov. Verbalgruppens
led bruges således i forbindelse med de ordbaserede funtkioner i
Post office-spillet eller til forklaring af kommaregler, men beskrives
ellers på lite niveau som almindelige kerner (hovedverbum) og adled
(øvrige led). Formelle foreløbige og situative subjekter
slås i VISL lite sammen til Sf, og markeres i VISL ultra-lite forenklende
med et almindeligt subjekt-symbol (det var koldt, det
var godt du kom). Adverbialfunktionen (A) dækker over både
adverbielle adled (han dansede godt) og adverbielle argumenter
(festen varede længe), herunder adverbielle prædikativer
(han er hjemme), og kan desuden evt. bruges som nødkategori
for sjældne, frie led på sætningsplan, som frie subjekts-
og objektsprædikativer (hun svømmer
nøgen,
hun maler byen rød), og evt. præpositionsobjekter
(Grammy holder af Ronja).
|
|